“Innovatie in plaats van rijverboden dus,” concludeert de pas aangetreden voorzitter van het Verband der Automobilindustrie Hildegard Müller. “En met de snelle opkomst van de elektromobiliteit krijgen we een nog verdere teruggang van de emissies van stikstofdioxide NO2.” Het VDA wijst er daarnaast op dat ook de goed werkende software-updates van bestaande dieselauto’s tijdens de reguliere onderhoudsbeurten een belangrijke bijdrage leveren. Uit een recent overzicht van het Kraftfahrt-Bundesamt KBA blijkt dat de NO2-emissie onder werkelijke rij-omstandigheden door dergelijke updates bij bijna 60 procent van de auto’s daadwerkelijk wordt verminderd.
“Het aantal steden in Duitsland waar de NO2-uitstoot nog boven de toegestane waarde uitkomt is afgelopen jaar meer dan gehalveerd. Dat toont aan dat we met innovatie en vernieuwing van het wagenbestand de grootste vooruitgang bij de luchtkwaliteit bereiken, en niet met rijverboden. Het groeiende aandeel van moderne Euro 6-diesel maar ook de maatregelen die gemeenten nemen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren dragen gezamenlijk bij aan de betere lucht in de steden,” stelt Müller. Zij benadrukt daarbij dat moderne, efficiënte dieselaandrijving een rol moet blijven spelen in de klimaatbescherming omdat dergelijke auto’s minder verbruiken dan vergelijkbare Otto-motoren en ook minder CO2 uitstoten.