‘Plug-in hybride is niet zo groen’

Plug-in hybride auto’s zijn vaak lang niet zo groen als de fabrikant pretendeert of als de eigenaar denkt. Vooral bij wat kouder weer wordt de interne verbrandingsmotor al snel ingeschakeld omdat de elektrische het niet aan kan. Dat gebeurt bij veel modellen ook als er – te – hard mee wordt gereden of als de cruise control wordt ingeschakeld.

Ook Duitse automarkt doet stap terug

Dat stelt de Britse actiegroep Transport & Environment. “De fabrikanten bedriegen hun klanten. Eigenlijk hebben we het hier over valse EV’s omdat de verbrandingsmotor voortdurend wordt gebruikt. Als de bestuurder de airco aanzet om z’n voorruit schoon te blazen dan stoot de auto al vuile stoffen uit en is er dus geen sprake van zero-emissie,’’ zegt directeur Greg Archer tegen dagblad The Guardian. “Dit is weer een voorbeeld van hoe autofabrikanten een verkeerd verhaal ophangen over de werkelijke uitstoot van hun auto’s.’’

Koud weer

Uit onderzoek van de actiegroep blijkt dat populaire plug-in hybrides in Groot-Brittannië allemaal regelmatig op de verbrandingsmotor overschakelen. Dat gebeurt bij koud weer bijvoorbeeld in de Volvo XC90, de Mercedes-Benz E Class maar ook in de Kia Niro, één van de meeste verkochte hybride auto’s. De Mitsubishi Outlander heeft weliswaar een EV priority stand maar gaat toch op de andere motor over als de cruise control wordt gebruikt. Soortgelijke verhalen gaan op voor de hybride modellen van de Range Rover, de Porsche Cayenne en de Mini Countryman.

Mede om deze redenen heeft de Britse regering eerder al aangekondigd dat het vanaf 2035 niet alleen de verkoop van nieuwe benzine- of dieselauto’s wil verbieden maar ook die van hybride modellen.

‘Plug-in hybride is niet zo groen’ - Automobielmanagement.nl

‘Plug-in hybride is niet zo groen’

Plug-in hybride auto’s zijn vaak lang niet zo groen als de fabrikant pretendeert of als de eigenaar denkt. Vooral bij wat kouder weer wordt de interne verbrandingsmotor al snel ingeschakeld omdat de elektrische het niet aan kan. Dat gebeurt bij veel modellen ook als er – te – hard mee wordt gereden of als de cruise control wordt ingeschakeld.

Ook Duitse automarkt doet stap terug

Dat stelt de Britse actiegroep Transport & Environment. “De fabrikanten bedriegen hun klanten. Eigenlijk hebben we het hier over valse EV’s omdat de verbrandingsmotor voortdurend wordt gebruikt. Als de bestuurder de airco aanzet om z’n voorruit schoon te blazen dan stoot de auto al vuile stoffen uit en is er dus geen sprake van zero-emissie,’’ zegt directeur Greg Archer tegen dagblad The Guardian. “Dit is weer een voorbeeld van hoe autofabrikanten een verkeerd verhaal ophangen over de werkelijke uitstoot van hun auto’s.’’

Koud weer

Uit onderzoek van de actiegroep blijkt dat populaire plug-in hybrides in Groot-Brittannië allemaal regelmatig op de verbrandingsmotor overschakelen. Dat gebeurt bij koud weer bijvoorbeeld in de Volvo XC90, de Mercedes-Benz E Class maar ook in de Kia Niro, één van de meeste verkochte hybride auto’s. De Mitsubishi Outlander heeft weliswaar een EV priority stand maar gaat toch op de andere motor over als de cruise control wordt gebruikt. Soortgelijke verhalen gaan op voor de hybride modellen van de Range Rover, de Porsche Cayenne en de Mini Countryman.

Mede om deze redenen heeft de Britse regering eerder al aangekondigd dat het vanaf 2035 niet alleen de verkoop van nieuwe benzine- of dieselauto’s wil verbieden maar ook die van hybride modellen.