Het Japanse merk scoort al jaren hoog op de ranglijst van best presterende automerken met betrekking tot hun CO2-uitstoot. De voorsprong van Toyota op de nummer twee, Citroën, is zelfs vergroot. De gemiddelde CO2-uitstoot van Toyota daalde van 99,8 g/km in 2018 naar 97,5 g/km in 2019. En dat terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte personenauto’s in Europa in 2019 juist toenam ten opzichte van een jaar eerder, van 120,5 g/km naar 121,8 g/km. Vanaf 2021 geldt in Europa een strengere norm voor een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 gram.

Alleen bij Citroën, Opel en BMW nam de CO2-uitstoot in 2019 ook af, de overige bestverkochte automerken lieten allemaal een plus zien. Volgens JATO Dynamics is de verlaging van de gemiddelde CO2-uitstoot bij Toyota vooral toe te schrijven aan de populariteit van hybridemodellen, die in 2019 goed waren voor 60% van diens Europese verkoop. “Toyota heeft een voorsprong op andere volumemerken zonder de inzet van 100% elektrische modellen”, aldus Felipe Munoz, analist bij JATO Dynamics. “Veel fabrikanten hebben plannen voor elektrische auto’s, maar kunnen die nog niet in grote aantallen aanbieden.”

De hogere uitstoot wijdt JATO vooral aan het feit dat er meer SUV’s worden verkocht en minder diesels.