Deze volledig elektrische SUV, achterwiel aangedreven met Mustang-voorouders, heeft een actieradius van zeshonderd kilometer. De vierwielaangedreven versie First Edition heeft een range van 540 kilometer en is inmiddels volledig uitverkocht. Woordvoerder Ford Sebastiaan van de Pol: “het is een mooie start. Maar eerlijk gezegd waren we niet echt verbaasd. Het model, de uitrusting en de prijs zijn in onze ogen uitstekend.” Hoeveel SUV’s Mustang er nog in Nederland over de toonbank gaan kan hij niet zeggen. Concurrenten zijn de Tesla Y en aan de onderkant van de range de Kia Niro. “Maar ook de Jaguar E-Pace zit in dat rijtje. Aan de bovenkant dan.”

Bevoorrecht

Dat Nederland een bevoorrechte positie samen met de grote landen als Duitsland, Frankrijk en het VK is een gegeven. “Nederland heeft uiteraard een goede infrastructuur en is EV-minded.” De verkoop en het onderhoud vindt plaats in ongeveer twintig vestigingen waar de vijftien Ford stores de hoofdmoot vormen. Van de Pol: “met de komst van ons EV-pakket wordt dit in de toekomst uitgebreid, maar vooralsnog houden we het bij deze vestigingen.”

Met zijn lange motorkap is de Mach-E direct herkenbaar als Mustang. Andere typische Mustang-kenmerken zijn de geprononceerde ‘heupen’, de platte koplampen en de iconische ‘tri-bar’ achterlichtunits. In het interieur zit een 15,5 inch centraal touchscreen en het SYNC communicatie- en infotainmentsysteem van de nieuwste generatie, met zelflerende software en cloud-based connectiviteit.
De prijzen beginnen bij € 49.925 voor de basisuitvoering tot € 70.940 voor de inmiddels uitverkochte First Edition.