Volkswagen ziet EV als energiecentrale

De elektrificatie van het wagenpark biedt bij Volkswagen nieuwe zakelijke kansen op het gebied van energiemanagement. Dit denkt hoofdstrateeg Michael Jost. De batterijen van EV’s kunnen volgens hem gebruikt worden om het energienet te stabiliseren.

Elektrische auto’s die zijn aangesloten op het stroomnet zouden in tijden van overvloedig aanbod kunnen laden, en energie kunnen terugverkopen wanneer er weinig aanbod is van wind- of zonne-energie.

1 terawattuur

“In 2025 hebben we 350 GWh aan energie-opslag tot onze beschikking via de elektrische auto’s die er dan van ons rondrijden. Tussen 2025 en 2030 neemt die capaciteit toe naar 1 terawattuur. Dat is meer energie dan nu wordt gegenereerd door alle gecombineerde waterkrachtcentrales in de wereld. We zijn er zeker van dat die energie gebruikt en opgeslagen gaat worden in een nieuw energietijdperk.”

Volkswagen is niet de enige die naar het nieuwe businessmodel kijkt. Het Duitse nutsbedrijf E.ON werkt al samen met Nissan om zogenoemde vehicle-to-grid (V2G) diensten te ontwikkelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen ziet EV als energiecentrale - Automobielmanagement.nl

Volkswagen ziet EV als energiecentrale

De elektrificatie van het wagenpark biedt bij Volkswagen nieuwe zakelijke kansen op het gebied van energiemanagement. Dit denkt hoofdstrateeg Michael Jost. De batterijen van EV’s kunnen volgens hem gebruikt worden om het energienet te stabiliseren.

Elektrische auto’s die zijn aangesloten op het stroomnet zouden in tijden van overvloedig aanbod kunnen laden, en energie kunnen terugverkopen wanneer er weinig aanbod is van wind- of zonne-energie.

1 terawattuur

“In 2025 hebben we 350 GWh aan energie-opslag tot onze beschikking via de elektrische auto’s die er dan van ons rondrijden. Tussen 2025 en 2030 neemt die capaciteit toe naar 1 terawattuur. Dat is meer energie dan nu wordt gegenereerd door alle gecombineerde waterkrachtcentrales in de wereld. We zijn er zeker van dat die energie gebruikt en opgeslagen gaat worden in een nieuw energietijdperk.”

Volkswagen is niet de enige die naar het nieuwe businessmodel kijkt. Het Duitse nutsbedrijf E.ON werkt al samen met Nissan om zogenoemde vehicle-to-grid (V2G) diensten te ontwikkelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding