De automatische overschakeling op de elektrische modus (vanaf 12 maart) geldt voor het binnenrijden van de binnenstad van Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Deze stap moet het elektrisch rijden met een stekkerhybride bevorderen, zo stelt BMW. De zogeheten PHEV raakte uit de gratie toen bleek dat het verbruik fors hoger lag dan in de folder stond. Dat kwam niet in de laatste plaats doordat er nauwelijks in de elektrische modus mee werd gereden. Toen de gunstige bijtelling voor stekkerhybride modellen in 2017 verviel, raakten ook de verkopen ervan in verval. Autofabrikanten stellen de PHEV technologie echter nodig te hebben om de CO2-normen te kunnen halen.

BMW stelt een oplossing te hebben voor het probleem dat stekkerhybride voertuigen te weinig als zodanig worden gebruikt: de eDrive zones app. Deze applicatie wordt automatisch naar de daarvoor geschikte BMW plug-in gestuurd en staat standaard op ‘aan’. De app signaleert op basis van GPS coördinaten wanneer de auto een zogeheten eDrive zone binnenrijdt. In dat geval schakelt de BMW automatisch over naar de volledig elektrische rijdmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het passeren van een eDrive Zone grens, zowel bij binnenkomst als bij het verlaten ervan.

De grootte van de zone verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad waar zich knelpunten voor luchtkwaliteit kunnen bevinden. Rotterdam bepaalde in samenspraak met BMW Groep de uiteindelijke vorm van de eDrive zone, waarbij de ringweg (A20, A16, A15 en A4) de afgrenzing vormt. Het is echter twijfelachtig of deze proef in niet meer dan 4 steden door slechts 1 autofabrikant voldoende is om de nationale overheid te verleiden om weer een fiscaal aantrekkelijk klimaat voor stekkerhybride auto’s te creëren.

Stefanie Wurst, algemeen directeur van BMW Groep Nederland houdt evenwel de moed er in en licht toe hoe de eDrive technologie werkt: “Auto’s worden steeds intelligenter dankzij connectiviteit. Met eDrive zones worden onze plug-in hybrides onderdeel van een systeem. Ze communiceren met de stad en schakelen automatisch over naar de elektrische modus. De plug-in hybride is sowieso de ideale overgangstechnologie naar volledig elektrisch rijden”. Juli vorig jaar stelde de verkoopdirecteur van de BMW Groep, Pieter Nota ook al dat stekkerhybride aandrijftechniek op de agenda moet worden gezet.

Het idee van het automatisch elektrisch rijden in de binnensteden komt voort uit de Electric City Pilot van BMW in samenwerking met gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit. Hierbij is het doel om met behulp van eDrive technologie en digitalisering geruisloos en emissievrij rijden te bevorderen. De plug-in hybride kan volgens BMW door een grotere elektrische reikwijdte effectief bijdragen aan een schonere binnenstad. Zo hebben de plug-in hybrides van de Duitse autofabrikant een bereik van 90 kilometer op een acculading. Naast Nederland zijn de eDrive zones ook te vinden in steden in Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf juli 2020 introduceert de BMW Groep zogeheten BMW Points, die de bestuurder van een stekkerhybride model verzamelt met elke elektrisch afgelegde kilometer. Hierbij tellen de kilometers binnen de eDrive zone extra. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld tegen bijvoorbeeld laadtegoed en andere vormen van beloning.

BMW rekent op een fors verkoopaandeel voor haar stekkerhybride modellen, maar dan moet de overheid wel een beetje werken. Aan de leverbaarheid van de betreffende auto’s zal het volgens topman Nota niet liggen: “de accutoevoer van BMW is stabiel en betrouwbaar”. De Nederlandse topmanager zegt dat de autofabrikant geen problemen heeft met de beschikbaarheid van dit vitale onderdeel, mede omdat het bedrijf al jarenlang ervaring heeft met batterijen voor de i3 en de i8. Die werden 7 jaar geleden gepresenteerd.

De claim van Nota dat de levering van de stekkermodellen van BMW niet gehinderd wordt door eventuele problemen met de accutoevoer is opmerkelijk, want de productie van Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace is wel vertraagd of zelfs stopgezet vanwege een tekort aan batterijen. “Wij hebben hier geen last van”, aldus de verkoopdirecteur. Dat komt volgens hem omdat het bedrijf al sinds 2013 (deels) elektrische auto’s levert met batterijen en de afgelopen jaren veel kennis op dat gebied heeft opgebouwd. Nota geeft aan dat die ervaring zorgt voor een betrouwbare levering door de accucel producenten. Hij ziet dan ook reden om het verkoopaandeel van de geëlektrificeerde modellen (volledig elektrisch en plug-in hybride, die in de stad automatisch elektrisch gaan rijden) in te schatten op 20 procent van de afzet in 2021. De uitbraak van het coronavirus heeft volgens de verkoopdirecteur vooralsnog geen negatieve gevolgen voor BMW. “Wij zagen een daling van het aantal orders in China in februari, maar het is te vroeg om de gevolgen voor het hele jaar in te schatten. De BMW Groep blijft bij haar eerdere aankondiging dat zij in 2020 weer een lichte omzetstijging verwacht”. (Autointernationaal)