London schorst milieuheffingen op gebruik in de stad

In Londen zijn sinds begin deze week alle speciale milieuheffingen op het gebruik van auto’s in het centrum opgeschort. De burgemeester van de stad, Sadiq Khan, drong hierop aan bij de verantwoordelijke autoriteit, Transport for London. Kahn vindt dat mensen met cruciale beroepen niks in de weg gelegd mag worden.

Het gaat niet alleen om de congestion charge, maar ook om de Ultra Low Emission Zone (ULEZ) en de Low Emission Zone (LEZ). De maatregelen gaan 23 maart in en duren tot nader order. Ze moeten ervoor zorgen dat medewerkers – in het bijzonder van de nationale gezondheidszorg – zo ‘makkelijk mogelijk’ kunnen reizen. Daarnaast maakt het de bevoorrading van supermarkten eenvoudiger.

“Dit is geen uitnodiging aan burgers om maar de auto te pakken”, schreef Kahn deze week in een verklaring. “Mensen moeten alleen de deur uit gaan als het niet anders kan. De wegen in de stad mogen alleen gebruikt worden in belangrijke gevallen. Om levens te redden moeten de straten vrij zijn voor ambulances, dokters, verpleegkundigen en andere mensen met een cruciaal beroep.”

Luchtvervuiling

De milieuheffingen zijn ingevoerd om files en luchtvervuiling tegen te gaan. De ULEZ, ingevoerd op 8 april vorig jaar, is de meest recente. Dieselauto’s van vóór 2015 en benzine-auto’s van vóór 2006 betalen £12,50 per dag dat ze zich in de zone bevinden, ongeacht het tijdstip of de dag van de week. Dit bedrag komt bovenop de congestieheffing van £11,50 die geldt op werkdagen tussen 7 uur ’s ochtends en 6 uur ’s avonds.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

London schorst milieuheffingen op gebruik in de stad - Automobielmanagement.nl

London schorst milieuheffingen op gebruik in de stad

In Londen zijn sinds begin deze week alle speciale milieuheffingen op het gebruik van auto’s in het centrum opgeschort. De burgemeester van de stad, Sadiq Khan, drong hierop aan bij de verantwoordelijke autoriteit, Transport for London. Kahn vindt dat mensen met cruciale beroepen niks in de weg gelegd mag worden.

Het gaat niet alleen om de congestion charge, maar ook om de Ultra Low Emission Zone (ULEZ) en de Low Emission Zone (LEZ). De maatregelen gaan 23 maart in en duren tot nader order. Ze moeten ervoor zorgen dat medewerkers – in het bijzonder van de nationale gezondheidszorg – zo ‘makkelijk mogelijk’ kunnen reizen. Daarnaast maakt het de bevoorrading van supermarkten eenvoudiger.

“Dit is geen uitnodiging aan burgers om maar de auto te pakken”, schreef Kahn deze week in een verklaring. “Mensen moeten alleen de deur uit gaan als het niet anders kan. De wegen in de stad mogen alleen gebruikt worden in belangrijke gevallen. Om levens te redden moeten de straten vrij zijn voor ambulances, dokters, verpleegkundigen en andere mensen met een cruciaal beroep.”

Luchtvervuiling

De milieuheffingen zijn ingevoerd om files en luchtvervuiling tegen te gaan. De ULEZ, ingevoerd op 8 april vorig jaar, is de meest recente. Dieselauto’s van vóór 2015 en benzine-auto’s van vóór 2006 betalen £12,50 per dag dat ze zich in de zone bevinden, ongeacht het tijdstip of de dag van de week. Dit bedrag komt bovenop de congestieheffing van £11,50 die geldt op werkdagen tussen 7 uur ’s ochtends en 6 uur ’s avonds.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding