Welke plekken moeten juist op dit moment extra goed schoongemaakt worden?
“Alle handcontactplaatsen verdienen nu extra aandacht als het gaat om hygiëne. Denk bijvoorbeeld aan deurgrepen en aan de ruimte en oppervlakken waar mensen staan om af te rekenen. Op die plaatsen praten mensen en ontstaat de mogelijkheid dat lichaamsvloeistoffen op oppervlakken komen die anderen weer aanraken. Ook zeer belangrijk zijn de toiletten.”

Wat zijn de meest belangrijke zaken?
“In principe zijn alle oppervlakken die mensen aanraken belangrijk: zoals deurkrukken, lichtknopjes, pinautomaat, koffieautomaat, deurgrepen van vitrines, toiletruimten en de balie waar mensen ook vaak hun handen opleggen. Maar denk ook aan de auto’s die mensen hebben aangeraakt.”

Hoe vaak moet je dit doen?
“Dit is een uitzonderlijke situatie, op dit moment is het advies om zo vaak mogelijk schoon te maken, afgestemd op de vervuiling. Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld in een bepaald tijdsbestek geweest? Cruciale contactpunten zoals de pinautomaat en deurkrukken zo vaak mogelijk, in ieder geval meerdere keren per dag.”

Met welke middelen, materialen en chemie doe je dit?
“Normaal zou alleen een professioneel reinigingsmiddel volstaan. Maar nu is het goed om daarnaast desinfectiemiddelen te gebruiken, voor de objecten waar direct contact mee is geweest. Alcoholproducten zijn nu schaars, maar je zou ook kunnen werken met een desinfectiemiddel op basis van een Quat. Deze gebruik je na het schoonmaken. Belangrijk is om de inwerktijd in acht te nemen en het oppervlak daarna met een schone, vochtige doek weer even af te nemen. Als je meerdere objecten achter elkaar schoonmaakt, kun je ook een chlooroplossing gebruiken – chloortabletten in een emmer. Ook dan moet je de oppervlakken daarna altijd afnemen met een schone, vochtige doek.”

Je bent uiteindelijk ook redelijk afhankelijk van het gedrag van de klant. Hoe ga je hiermee om?
“Wees alert en zorg bijvoorbeeld voor handschoenen. Wees niet bang om actief te wijzen op de maatregelen die genomen zijn, zodat mensen die goed kunnen opvolgen. Maak dit zoveel mogelijk kenbaar. Als je iets ziet wat tegen de regels ingaat, meld dit dan vriendelijk. Wees bewust dat mensen heel snel vergeten en gewoontes niet makkelijk afleren. Vraag mensen ook om geen dingen vast te pakken als dat niet nodig is, dat voorkomt overdracht.”

Hoe bescherm je je personeel?
“Met de genomen maatregelen. Zorg daarnaast dat er zo weinig mogelijk fysiek contact is, dat er afstand gehouden wordt en dat er beschermingsmiddelen aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van plexischermen.”

Is er al een tekort aan schoonmaakproducten?
“Handdesinfectiemiddelen zijn schaars en vaak niet meer verkrijgbaar. De grondstoffen om deze producten te maken raken op. Voor de overige producten geldt dat vooralsnog nog niet. Voor oppervlaktedesinfectie zijn er dus, zoals bovenstaand omschreven, ook andere desinfectiemiddelen beschikbaar die met een zorgvuldig gebruik kunnen worden ingezet. Zorg wel voor professionele middelen. De prestatie van deze producten is vele malen groter.”

Wat is het effect van zeep ten opzichte van andere middelen?
“Op allerlei plaatsen, ook op handen en andere lichaamsdelen, ontstaat een vette laag. Die beschermt doorgaans de huid. Maar ook eventuele micro-organismen waar we ziek van kunnen worden. Desinfecteren zonder handen wassen heeft vaak minder impact. Door te wassen met goede zeep, verwijder je al 99,9 % van al het vuil, dus ook micro-organismen. Daarna desinfecteren heeft dan veel meer zin.”

Goed wassen is dus essentieel?
“Alcohol heeft minder effect op vettigheid dan zeep. Goed wassen is vaak ook beter dan slechts desinfecteren. Vooral de duur van handen wassen is van belang. Neem daar de tijd voor. Maar ook desinfecteren is iets waar je aandacht voor moet hebben. Goed handen wassen is vaak nog een kunst. Even snel inwrijven levert vaak minder effect op. Handen hebben een complexe vorm en veel oneffenheden – zichtbaar en microscopisch. Dus om alle plekken goed te bereiken is meer nodig dan een paar keer heen en weer wrijven.”

Hoe zorg je als ondernemer dat je genoeg schoonmaakmiddelen en -materialen in huis hebt?
“Zorg dat je de voorraad op peil hebt en mogelijk iets verhoogt. Je weet maar nooit. Gebruik de juiste reinigingsmiddelen voor iedere toepassing die vaak omschreven staan in schoonmaakwerkkaarten en/of het HACCP-plan. Zorg er ook voor dat de dosering exact wordt nageleefd. Teveel levert alleen maar meer verbruik op. Je bent dan eerder door de voorraad reinigingsmiddelen heen, bovendien levert het soms zelfs een residu (resten van chemie) op waardoor vervuiling, en ook micro-organismen, juist beter blijft plakken.”

Hoe ga je om met de gebruikte middelen-/materialen?
“Waar papier kan worden gebruikt, kun je dat ook het beste doen. Viscose sopdoeken zijn voor eenmalig gebruik. Zet die niet weg in een emmer om later nogmaals te gebruiken. Ook als de doeken er nog prima uit lijken te zien. Deze doeken zijn juist bedoeld om na gebruik of bij verzadiging, weg te gooien. Als er microvezel wordt gebruikt, hanteer dan de vouwmethodiek en gebruik elk vlak voor een specifiek object of gedeelte van een oppervlak. Zijn alle vlakken gebruikt? Doe de doeken dan in de was. Ga ze niet uitspoelen, want dat heeft geen zin. Tip: Gebruik bij het schoonmaken zelf ook handschoenen. Je raakt tijdens het schoonmaken zelf ook heel veel verontreinigde oppervlakken aan. Handschoenen zijn er om je te beschermen.”

Check ook deze video op Twitter over effectief je handen wassen.