Kwart miljoen Duitse dieselrijders vragen VW om vergoeding

Rond de 250.000 Duitse bezitters van een dieselauto van Volkswagen hebben zich via een speciale website aangemeld voor een schadevergoeding wegens het sjoemelen met software. Met nog een week te gaan heeft daarmee 95 procent van de in aanmerking komende dieselrijders een aanvraag ingediend. Bijna de helft van de aanvragers heeft inmiddels al het voor hen geldende bedrag ontvangen.

Dat heeft het autobedrijf maandag in Wolfsburg meegedeeld. Volkswagen is met de consumentenbond Verbraucherzentrale Bundesverband VZBV overeengekomen dat het in totaal 830 miljoen euro uitkeert aan schadevergoedingen. Met die vrijwillige afspraak is een langslepende rechtszaak afgewend. De overeenkomst is ook tot stand gekomen op instigatie van de rechter die de massaclaim in behandeling had. Volkswagen heeft daarbij toegezegd dat alle aanvragen voor 5 mei volledig afgehandeld zullen zijn. Het uit te keren bedrag varieert afhankelijk van het model en het bouwjaar van de auto tussen de 1.350 en 6.257 euro.

DEJF

In Amsterdam loopt nog wel de rechtszaak die door de Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) is aangespannen tegen Volkswagen, haar dochtermerken, toeleverancier Robert Bosch, Pon’s Automobielhandel en enkele Nederlandse dealers om ook hier vergoeding te krijgen voor door dieselgate geleden schade. Femke Hendriks, directeur van de stichting Diesel Emissions Justice Foundation, verklaarde eerder tegenover AM: “Volkswagen heeft ons aanbod om tafel te gaan afgewezen. We gaan er nu dus vol tegenaan. Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresenteerd voor haar handelen.”

Hoopvol

De Stichting treedt niet alleen op namens gedupeerden in Nederland maar ook in andere Europese landen. Hendriks: “De recente ontwikkelingen in Duitsland stemmen hoopvol; het is de eerste keer dat Volkswagen verantwoordelijkheid neemt voor haar handelen in Europa, en een poging doet af te rekenen met het verleden, hoewel slechts voor een klein gedeelte van de getroffen consumenten en voor een relatief gering bedrag.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kwart miljoen Duitse dieselrijders vragen VW om vergoeding - Automobielmanagement.nl

Kwart miljoen Duitse dieselrijders vragen VW om vergoeding

Rond de 250.000 Duitse bezitters van een dieselauto van Volkswagen hebben zich via een speciale website aangemeld voor een schadevergoeding wegens het sjoemelen met software. Met nog een week te gaan heeft daarmee 95 procent van de in aanmerking komende dieselrijders een aanvraag ingediend. Bijna de helft van de aanvragers heeft inmiddels al het voor hen geldende bedrag ontvangen.

Dat heeft het autobedrijf maandag in Wolfsburg meegedeeld. Volkswagen is met de consumentenbond Verbraucherzentrale Bundesverband VZBV overeengekomen dat het in totaal 830 miljoen euro uitkeert aan schadevergoedingen. Met die vrijwillige afspraak is een langslepende rechtszaak afgewend. De overeenkomst is ook tot stand gekomen op instigatie van de rechter die de massaclaim in behandeling had. Volkswagen heeft daarbij toegezegd dat alle aanvragen voor 5 mei volledig afgehandeld zullen zijn. Het uit te keren bedrag varieert afhankelijk van het model en het bouwjaar van de auto tussen de 1.350 en 6.257 euro.

DEJF

In Amsterdam loopt nog wel de rechtszaak die door de Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) is aangespannen tegen Volkswagen, haar dochtermerken, toeleverancier Robert Bosch, Pon’s Automobielhandel en enkele Nederlandse dealers om ook hier vergoeding te krijgen voor door dieselgate geleden schade. Femke Hendriks, directeur van de stichting Diesel Emissions Justice Foundation, verklaarde eerder tegenover AM: “Volkswagen heeft ons aanbod om tafel te gaan afgewezen. We gaan er nu dus vol tegenaan. Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresenteerd voor haar handelen.”

Hoopvol

De Stichting treedt niet alleen op namens gedupeerden in Nederland maar ook in andere Europese landen. Hendriks: “De recente ontwikkelingen in Duitsland stemmen hoopvol; het is de eerste keer dat Volkswagen verantwoordelijkheid neemt voor haar handelen in Europa, en een poging doet af te rekenen met het verleden, hoewel slechts voor een klein gedeelte van de getroffen consumenten en voor een relatief gering bedrag.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding