Volkswagen zet zelf batterijenfabriek neer

Volkswagen AG gaat zelf 450 miljoen euro investeren in de gebouwen en infrastructuur voor een batterijcellen-fabriek die het samen met het Zweedse Northvolt gaat bouwen in Salzgitter. De joint-venture van Volkswagen en Northvolt zal de fabrieksruimte vervolgens huren. De productie van batterijcellen moet begin 2024 starten met een aanvangscapaciteit van 16 gW/uur. 

VW batterijfabriek

Volkswagen Groep wil met die investering haar strategische positie bij de als sleutelgebied voor de toekomst beschouwde batterijen verder versterken, legt Stefan Sommer uit. Hij is in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor inkoop en onderdelen en zit ook in de raad van commissarissen van Northvolt. Dat bedrijf, opgericht door de ex-Tesla managers Peter Carlsson en Paolo Cerruti, bouwt al een fabriek voor de productie van kritische grondstoffen, cellen assemblage en recycling in het noorden van Zweden die volgend jaar in productie moet komen. 

E-mobiliteit

Northvolt en Volkswagen richtten in september 2019 hun joint-venture op om de grootschalige productie van lithium-ion batterijen in Duitsland van de grond te krijgen. Het besluit van VW om nu zelf de ‘hardware’ te realiseren is de volgende strategische beslissing, zegt de autogroep. ‘’De productie van batterijcellen is een belangrijke stap bij de transformatie naar e-mobiliteit. We poolen de expertise van Salzgitter met productie capaciteiten en het Center of Excellence voor batterijcellen waarmee we de ontwikkeling ervan verder voortstuwen en nieuwe standaarden ontwikkelen die we rechtstreeks in het productieproces inbrengen,’’ verwoordt Thomas Schmall, CEO van Volkswagen Group Components.

Naast dit project onderhoudt de Duitse groep sterke relaties met verscheidene producenten om de toelevering van batterijen overal in de wereld veilig te stellen. Daarbij gaat het op dit moment om de Koreaanse bedrijven LG Chem, Samsung en SKI voor Europa, SKI ook voor Noord-Amerika en CATL voor China en eveneens Europa.  

Volkswagen zet zelf batterijenfabriek neer - Automobielmanagement.nl

Volkswagen zet zelf batterijenfabriek neer

Volkswagen AG gaat zelf 450 miljoen euro investeren in de gebouwen en infrastructuur voor een batterijcellen-fabriek die het samen met het Zweedse Northvolt gaat bouwen in Salzgitter. De joint-venture van Volkswagen en Northvolt zal de fabrieksruimte vervolgens huren. De productie van batterijcellen moet begin 2024 starten met een aanvangscapaciteit van 16 gW/uur. 

VW batterijfabriek

Volkswagen Groep wil met die investering haar strategische positie bij de als sleutelgebied voor de toekomst beschouwde batterijen verder versterken, legt Stefan Sommer uit. Hij is in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor inkoop en onderdelen en zit ook in de raad van commissarissen van Northvolt. Dat bedrijf, opgericht door de ex-Tesla managers Peter Carlsson en Paolo Cerruti, bouwt al een fabriek voor de productie van kritische grondstoffen, cellen assemblage en recycling in het noorden van Zweden die volgend jaar in productie moet komen. 

E-mobiliteit

Northvolt en Volkswagen richtten in september 2019 hun joint-venture op om de grootschalige productie van lithium-ion batterijen in Duitsland van de grond te krijgen. Het besluit van VW om nu zelf de ‘hardware’ te realiseren is de volgende strategische beslissing, zegt de autogroep. ‘’De productie van batterijcellen is een belangrijke stap bij de transformatie naar e-mobiliteit. We poolen de expertise van Salzgitter met productie capaciteiten en het Center of Excellence voor batterijcellen waarmee we de ontwikkeling ervan verder voortstuwen en nieuwe standaarden ontwikkelen die we rechtstreeks in het productieproces inbrengen,’’ verwoordt Thomas Schmall, CEO van Volkswagen Group Components.

Naast dit project onderhoudt de Duitse groep sterke relaties met verscheidene producenten om de toelevering van batterijen overal in de wereld veilig te stellen. Daarbij gaat het op dit moment om de Koreaanse bedrijven LG Chem, Samsung en SKI voor Europa, SKI ook voor Noord-Amerika en CATL voor China en eveneens Europa.