300 procent meer boekingen bij SnappCar

Het aantal boekingen bij autodeelplatform SnappCar is in enkele weken met bijna 300 procent gestegen. ‘Nu het openbaar vervoer uit voorzorg wordt gemeden, zien mensen in de deelauto van een buurtbewoner een volwaardig alternatief om toch op hun locatie te komen’, denkt het bedrijf.

SnappCar gaat voor delen private leaseauto’s

Na de uitbraak van het coronavirus nam het aantal boekingen in de eerste weken af met meer dan 50 procent. Eind april en begin mei herstelde het aantal boekingen in een veel hoger tempo dan verwacht met een verdrievoudiging in een maand tijd. Nu ligt het aantal boekingen ook alweer circa 15 procent boven het niveau van dezelfde periode in 2019. In totaal biedt autodeelplatform SnappCar 50.000 deelauto’s aan van particulieren door heel Nederland.

Minder autobezit

CEO Victor van Tol: “Mensen ontdekken de deelauto als alternatief voor het openbaar vervoer of voor het kopen van een eigen auto. Het draagt bij aan onze missie voor minder autobezit. Voor de corona-uitbraak stonden auto’s al gemiddeld 23 uur stil per dag. Met de vele thuiswerkers staan auto’s nog vaker geparkeerd. De groei van autodelen zal in komend jaar ongetwijfeld verder versnellen, zo is onze verwachting.“

Zonder sleutel

Het gedrag van autodelers verandert wel. Voor de uitbraak van het coronavirus boekte een huurder gemiddeld 5 dagen voor vertrek een auto. Sinds de corona-uitbraak is dit gedaald naar gemiddeld 1,5 dag voor vertrek. ‘Nu boeken mensen vaker een auto voor ad hoc en noodzakelijke werkafspraken’. Wat verder opvalt is dat mensen sinds de uitbraak een grotere voorkeur hebben voor het delen van een auto zonder sleuteloverdracht.

Hygiëneprotocol

Voor de veiligheid heeft SnappCar heeft een nieuw Hygiëneprotocol voor Autodelen ontwikkeld bovenop de geldende maatregelen vanuit de overheid. Dit protocol verplicht verhuurders en huurders om de auto schoon te maken op minimaal 5 punten, zoals het stuur, versnellingspook en de deurhendels. SnappCar overlegt nu samen met de autodeelbranche om een hygiëneprotocol tot de standaard voor de sector te maken.

300 procent meer boekingen bij SnappCar - Automobielmanagement.nl

300 procent meer boekingen bij SnappCar

Het aantal boekingen bij autodeelplatform SnappCar is in enkele weken met bijna 300 procent gestegen. ‘Nu het openbaar vervoer uit voorzorg wordt gemeden, zien mensen in de deelauto van een buurtbewoner een volwaardig alternatief om toch op hun locatie te komen’, denkt het bedrijf.

SnappCar gaat voor delen private leaseauto’s

Na de uitbraak van het coronavirus nam het aantal boekingen in de eerste weken af met meer dan 50 procent. Eind april en begin mei herstelde het aantal boekingen in een veel hoger tempo dan verwacht met een verdrievoudiging in een maand tijd. Nu ligt het aantal boekingen ook alweer circa 15 procent boven het niveau van dezelfde periode in 2019. In totaal biedt autodeelplatform SnappCar 50.000 deelauto’s aan van particulieren door heel Nederland.

Minder autobezit

CEO Victor van Tol: “Mensen ontdekken de deelauto als alternatief voor het openbaar vervoer of voor het kopen van een eigen auto. Het draagt bij aan onze missie voor minder autobezit. Voor de corona-uitbraak stonden auto’s al gemiddeld 23 uur stil per dag. Met de vele thuiswerkers staan auto’s nog vaker geparkeerd. De groei van autodelen zal in komend jaar ongetwijfeld verder versnellen, zo is onze verwachting.“

Zonder sleutel

Het gedrag van autodelers verandert wel. Voor de uitbraak van het coronavirus boekte een huurder gemiddeld 5 dagen voor vertrek een auto. Sinds de corona-uitbraak is dit gedaald naar gemiddeld 1,5 dag voor vertrek. ‘Nu boeken mensen vaker een auto voor ad hoc en noodzakelijke werkafspraken’. Wat verder opvalt is dat mensen sinds de uitbraak een grotere voorkeur hebben voor het delen van een auto zonder sleuteloverdracht.

Hygiëneprotocol

Voor de veiligheid heeft SnappCar heeft een nieuw Hygiëneprotocol voor Autodelen ontwikkeld bovenop de geldende maatregelen vanuit de overheid. Dit protocol verplicht verhuurders en huurders om de auto schoon te maken op minimaal 5 punten, zoals het stuur, versnellingspook en de deurhendels. SnappCar overlegt nu samen met de autodeelbranche om een hygiëneprotocol tot de standaard voor de sector te maken.