RAI Vereniging: ook subsidie voor waterstofauto

De aanschafsubsidie voor elektrische auto’s geldt alleen voor modellen met een actieradius van meer dan 120 km. Bovendien vallen waterstof-elektrische auto’s buiten de regeling vanwege de aanschafprijs die hoger is dan 45.000 euro. RAI Vereniging blijft daarom aandringen op verbreding van de regeling.

Vanaf 1 juli geldt er een aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s van respectievelijk 4000 en 2000 euro. Autokopers hoeven echter niet tot 1 juli te wachten, maar kunnen vanaf vandaag al een auto kopen en met terugwerkende kracht tot 4 juni de subsidie aanvragen. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is op zich blij met de regeling: “Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.” Daarnaast onderstreept Van Eijck dat de aankoopsubsidie van groot belang is nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.

120 km

De voorzitter is echter minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van 120 km of meer. “Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Hierdoor worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van.”

Waterstof

Ook betreurt Van Eijck het dat de regeling beperkt is tot auto’s met een aanschafwaarde tot maximaal 45.000 euro. Hierdoor vallen ook waterstof-elektrisch aangedreven auto’s buiten de regeling, terwijl ze in de zakelijke markt wel een lage bijtelling hebben. Volgens Van Eijck is waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie. “Maar op moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende op gang. Dit raakt niet alleen onze klimaatdoelen, maar maakt Nederland ook minder aantrekkelijk voor investeringen uit binnen- en buitenland.”

Volgens van Eijck moet de 45.000-eurogrens voor waterstof-elektrische auto’s daarom worden losgelaten en moeten deze auto’s, net als in de zakelijke markt, aantrekkelijk gemaakt worden voor aanschaf door particuliere kopers.

RAI Vereniging: ook subsidie voor waterstofauto - Automobielmanagement.nl

RAI Vereniging: ook subsidie voor waterstofauto

De aanschafsubsidie voor elektrische auto’s geldt alleen voor modellen met een actieradius van meer dan 120 km. Bovendien vallen waterstof-elektrische auto’s buiten de regeling vanwege de aanschafprijs die hoger is dan 45.000 euro. RAI Vereniging blijft daarom aandringen op verbreding van de regeling.

Vanaf 1 juli geldt er een aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s van respectievelijk 4000 en 2000 euro. Autokopers hoeven echter niet tot 1 juli te wachten, maar kunnen vanaf vandaag al een auto kopen en met terugwerkende kracht tot 4 juni de subsidie aanvragen. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is op zich blij met de regeling: “Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.” Daarnaast onderstreept Van Eijck dat de aankoopsubsidie van groot belang is nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.

120 km

De voorzitter is echter minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van 120 km of meer. “Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Hierdoor worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van.”

Waterstof

Ook betreurt Van Eijck het dat de regeling beperkt is tot auto’s met een aanschafwaarde tot maximaal 45.000 euro. Hierdoor vallen ook waterstof-elektrisch aangedreven auto’s buiten de regeling, terwijl ze in de zakelijke markt wel een lage bijtelling hebben. Volgens Van Eijck is waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie. “Maar op moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende op gang. Dit raakt niet alleen onze klimaatdoelen, maar maakt Nederland ook minder aantrekkelijk voor investeringen uit binnen- en buitenland.”

Volgens van Eijck moet de 45.000-eurogrens voor waterstof-elektrische auto’s daarom worden losgelaten en moeten deze auto’s, net als in de zakelijke markt, aantrekkelijk gemaakt worden voor aanschaf door particuliere kopers.