Subsidiepot nieuwe EV na ruim een week al leeg

De subsidiepot voor aankoop of lease van een nieuwe elektrische personenauto’s is nu al leeg. Na een goede week is de 10 miljoen euro die de regering er voor heeft uitgetrokken al meer dan ‘uitgegeven’. “De subsidieregeling blijkt een uitstekende stimulans voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark”, reageert branchemanager Autodealers van de Bovag Geert Brummelhuis. “Bovag pleit er daarom voor het jaarbudget voor dit jaar te verruimen door het jaarbudget 2021 naar voren te halen.”

Een dag na de opening van het loket op 1 juli bleek het aantal aanvragen al zo hoog dat de pot al voor meer dan de helft leeg was. Van de 10 miljoen euro was in die ene dag al 5,8 miljoen aangevraagd. De stroom aanvragen is sindsdien onverminderd doorgegaan zodat er nu geen geld meer voor 2020 beschikbaar is. Particulieren kunnen nog wel een aanvraag voor een subsidie indienen maar die wordt dan doorgeschoven naar volgend jaar. De klant moet dan langer wachten op de toezegging of uitbetaling, mits er dan wel voldoende budget beschikbaar is.

Bovag blijft met de andere auto-organisaties pleiten voor een sloopregeling waarmee particulieren hun diesel in kunnen leveren voor een elektrische auto of schonere benzinewagen. ‘’Dan wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar”, aldus voorzitter Han ten Broeke eerder. “Natuurlijk moet je ook een veel schonere benzine-occasion kunnen terugkopen. Onze ideeën voor zo’n sloopregeling liggen al een tijdje in Den Haag, we hopen dat het kabinet er snel werk van maakt.”

Subsidiepot nieuwe EV na ruim een week al leeg - Automobielmanagement.nl

Subsidiepot nieuwe EV na ruim een week al leeg

De subsidiepot voor aankoop of lease van een nieuwe elektrische personenauto’s is nu al leeg. Na een goede week is de 10 miljoen euro die de regering er voor heeft uitgetrokken al meer dan ‘uitgegeven’. “De subsidieregeling blijkt een uitstekende stimulans voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark”, reageert branchemanager Autodealers van de Bovag Geert Brummelhuis. “Bovag pleit er daarom voor het jaarbudget voor dit jaar te verruimen door het jaarbudget 2021 naar voren te halen.”

Een dag na de opening van het loket op 1 juli bleek het aantal aanvragen al zo hoog dat de pot al voor meer dan de helft leeg was. Van de 10 miljoen euro was in die ene dag al 5,8 miljoen aangevraagd. De stroom aanvragen is sindsdien onverminderd doorgegaan zodat er nu geen geld meer voor 2020 beschikbaar is. Particulieren kunnen nog wel een aanvraag voor een subsidie indienen maar die wordt dan doorgeschoven naar volgend jaar. De klant moet dan langer wachten op de toezegging of uitbetaling, mits er dan wel voldoende budget beschikbaar is.

Bovag blijft met de andere auto-organisaties pleiten voor een sloopregeling waarmee particulieren hun diesel in kunnen leveren voor een elektrische auto of schonere benzinewagen. ‘’Dan wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar”, aldus voorzitter Han ten Broeke eerder. “Natuurlijk moet je ook een veel schonere benzine-occasion kunnen terugkopen. Onze ideeën voor zo’n sloopregeling liggen al een tijdje in Den Haag, we hopen dat het kabinet er snel werk van maakt.”