De presentatie eerder dit jaar viel vanwege het coronavirus in het water, maar donderdag werd de waterstofracewagen alsnog digitaal onthuld. “De samenstelling en ambitie van dit team is als geen ander. We werken zo intensief samen dat het als een enorme klap kwam toen we genoodzaakt waren vanuit huis te gaan werken,” zegt teammanager Jesper Frijns. ”Het was fantastisch om namens het team, parttimers, sponsoren en partners het ontwerp te mogen presenteren. We hebben iets fantastisch neergezet in deze turbulente tijd.”

Strijden tegen Porsches en Lamborghini’s

Naast het verhaal van het team zelf werd er uitgebreid gesproken over het nieuwste ontwerp van het team, genaamd Forze IX. “We willen blijven groeien, onszelf uitdagen en de grens van de technologie opzoeken. Daarom zijn we de uitdaging aangegaan en zal Forze IX harder gaan racen dan er ooit is geracet op waterstof,” benadrukt Frijns.

Zodra de situatie rondom het coronavirus het toelaat zal de productie beginnen en zal de raceauto het veld gaan delen met Porsches, Lamborghini’s en BMW’s. Een jaar geleden behaalde de voorganger van de wagen, de Forze VIII, nog een podiumplek in de Sportklasse van de Supercar Challenge. De nieuwe waterstofauto zal twee keer zoveel vermogen hebben als zijn voorganger en komt daarmee op 520pk.

Groen racen

De Forze IX kan op een recht stuk van het circuit topsnelheden halen van wel 300 km/h. Met een acceleratie van 0 tot 100 km/h binnen drie seconden, snelle bochten en een perfect uitgedachte racestrategie verwacht het team de competitie aan te kunnen. Met deze indrukwekkende cijfers bewijzen de studenten dat óók racen groen en zonder uitstoot kan.

Bekijk de presentatie hieronder: