Formeel gaat het om de EU-verordening betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen. Die zorgt volgens de Europese Commissie ‘voor een betere kwaliteit en grotere onafhankelijkheid van de typegoedkeuring en het testen van voertuigen, intensievere controles van auto’s die in de EU al in de handel zijn, en versterking van het gehele systeem met meer Europees toezicht.’

Strengste

Thierry Breton, commissaris voor de interne markt: “Europeanen verwachten terecht in de schoonste en veiligste auto’s te rijden. Dat houdt in dat de controle van auto’s die op de markt worden gebracht de strengste moet zijn. Het betekent ook dat er daadwerkelijke handhaving en toezicht op Europees niveau moet zijn; daarom zal de Commissie van nu af aan auto’s kunnen controleren, EU-brede terugroepacties kunnen starten en boeten van maximaal 30.000 euro per auto kunnen opleggen wanneer de wet wordt overtreden.’’

RDW

Voortaan zullen de technische diensten die tests en keuringen van nieuwe automodellen uitvoeren, in ons land de RDW, door een onafhankelijke instantie worden gecontroleerd om door de EU-landen als zodanig te worden aangewezen en die aanwijzing te behouden. Verder moeten die landen regelmatig een minimum aantal auto’s testen die al in de handel zijn gebracht en bij dealers te koop staan.

Sancties

De Europese Commissie mag vooral in laboratoria of op de weg nalevings- en conformiteitscontroles van voertuigen uitvoeren. Wanneer fabrikanten de wetgeving inzake typegoedkeuring overtreden, bijvoorbeeld met manipulatievoorzieningen of valse verklaringen, dan kan de Commissie opdracht geven auto’s in de gehele EU terug te roepen en die fabrikanten sancties tot 30.000 euro per auto opleggen. Tot op heden konden alleen de nationale autoriteiten die de typegoedkering hadden verleend zo’n maatregel opleggen.