Dat staat in de rubriek Bartjes in het Financieel Dagblad. Tesla heeft in ons land nog altijd een grote fabriek in Tilburg en heeft daarnaast nog vier andere bv’s die een bijdrage uit de steun hebben aangevraagd. Naast die steun mist de schatkist ook nog eens over vijf jaar gezien 675 miljoen aan belastinggelden door de lagere bijtelling voor de duizenden Tesla’s die eind vorig jaar nog even snel op kenteken zijn gezet, berekent Bartjes.
Daling
Vanwege die scheepsladingen vol Tesla’s van eind 2019 loopt de afzet dit jaar tot nu toe fors achter. Volgens de laatste maandcijfers van Bovag en RDC verkocht Tesla in de eerste acht maanden van dit jaar 3.513 nieuwe personenauto’s terwijl dat er in dezelfde periode vorig jaar nog 8.098 waren. Die daling met 56 procent is veel sterker dan de markt als geheel die tot nu toe rond een kwart achterloopt op vorig jaar. In de maand juli gingen er niet meer dan 36 Tesla’s de showroom uit, in augustus trok dit wel weer aan naar 618 maar dat waren er vorig jaar met 1.242 dubbel zo veel. Die omzetdaling van 20 procent voor de tweede NOW-ronde zit dus wel goed.
Wederom betaalt de belastingbetaler, bovenop het eerdere belastingvoordeel op el.auto’s, miljoenen euro’s aan een bovendien buitenlandse onderneming. Valt dit onder migratie?!
Is dit niet een beetje een schande! Door subsidie eigenlijk te veel auto’s verkopen waarna door het einde van de subsidie bijna 7 miljoen euro subsidie kan vangen!Dan kosten die auto’s ons belasting betalende burger gewoon 682 miljoen euro! Dat is niet een beetje een schande maar een hele grote!