Naar verwachting kondigt premier Boris Johnson in de herfst de nieuwe datum aan, als onderdeel van een heel pakket aan maatregelen die na corona voor een groene economische opleving moeten zorgen. Met de beslissing om de verkoop van nieuwe diesel- en benzine-auto’s in 2030 te verbieden zou het VK bovendien meer in lijn lopen met andere Europese landen. Denemarken heeft eind vorig jaar het voorstel ingediend om vanaf 2030 in heel Europa de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden. Het land zou voor dit voorstel de steun krijgen van tien andere Europese lidstaten. Ook in Nederland is het kabinet voor invoering van de maatregel.
Nieuwe impuls
Matthew Pennycook, schaduwminister voor klimaatverandering, denkt dat het vervroegen van de datum naar 2030 ‘een nieuwe impuls geeft aan de Britse auto-industrie, terwijl we vechten tegen klimaatverandering en luchtvervuiling in onze steden.’ Angst voor overbelasting van het stroomnet door de groei in elektrische auto’s is volgens Graeme Cooper, directeur van energiebedrijf National Grid, niet nodig. “We zijn ervan overtuigd dat een snellere transitie mogelijk is.” Volgens National Grid zou het elektrificeren van al het wegvervoer, afgezien van zwaar goederentransport, slechts een derde meer energie vragen.