Volgens de RvO telde Nederland eind vorige maand 55.570 (semi-) publieke laadpunten, terwijl er in augustus verspreid over het land nog fors meer stonden. Gevraagd naar een toelichting zegt een woordvoerder dat het verschil verklaard kan worden door een andere telmethode. Zo werden voorheen ook een aantal privé-laadpunten thuis meegeteld, aangezien deze opgesteld waren voor publiek gebruik. Daar stopt de RvO nu mee.

“Inderdaad is er voor gekozen om thuisladers die roaming aan hebben staan niet meer mee te tellen bij semi-publiek. Die laadpalen vallen nu onder privaat. Roaming wil zeggen dat ook andere mensen er in theorie zouden kunnen laden. Echter is het vermoeden dat dit enkel voor uitgenodigd bezoek is, of veel mensen roaming niet bewust hebben aangezet”, zo meldt de dienst in een reactie.

Marktaandeel elektrische aandrijving naar ruim 15 procent

Hoewel er in september minder volledig elektrische voertuigen werden verkocht dan een jaar eerder, had elektrische aandrijving door het lagere totaal aantal registraties van personenwagens vorige maand wel een groter aandeel in de verkoop. Ruim een vijfde van het aantal nieuwe auto’s was in september volledig elektrisch.

Gemeten over de eerste negen maanden van dit jaar komt het aandeel van volledig elektrische auto’s in de verkoop uit op 11,4 procent, een toename van 2,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Tellen we plug-inhybride voertuigen hierbij op, dan loopt het aandeel van elektrische aandrijving tot en met september op tot 15,4 procent.