Alleen diesel vanaf Euro 4-classificatie nog welkom in Amsterdam

Amsterdam voert op 1 november nieuwe milieuzones in. Dan mogen alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger nog in die milieuzone rijden. Eigenaren van dat soort auto’s die willen weten of zij de milieuzone nog in mogen, kunnen een kentekencheck doen. Verder wordt ook de milieuzone voor bedrijfsauto’s op diesel aangescherpt.

De bestaande milieuzone voor personenauto’s, bedrijfsauto’s, autobussen, vrachtauto’s en taxi’s wordt uitgebreid tot het hele gebied binnen de Ring A10. Uitgezonderd zijn alleen enkele bedrijfsterreinen, het westelijk deel van het havengebied in Amsterdam-Noord en een deel van de toerit naar de RAI. Oudere dieselauto’s mogen nog wel op de Ring A10 zelf rijden. Die kunnen verder ook gebruik maken van een viertal P&R voorzieningen aan de rand van de stad.

Wennen

Dieselrijders krijgen van 1 november 2020 tot 1 maart 2021 de kans om te wennen aan de nieuwe regels en wordt er niet gehandhaafd, aldus de gemeente Amsterdam. “U wordt in die periode bij een overtreding alleen gewaarschuwd met waarschuwingsbrieven. Vanaf maart 2021 ontvangt u een boete als u in overtreding bent.’’

Sloopsubsidie

Amsterdam kent nog altijd wel een sloopsubsidie voor eigenaren die besluiten om hun dieselvoertuig te laten slopen. “Stadsverkeer is een van de grootste vervuilers in Amsterdam. Het stoot vervuilende stoffen als stikstofdioxide en fijnstof uit, maar ook broeikasgassen zoals CO2. Daarom voeren we nieuwe milieuzones in, bevorderen we uitstootvrij rijden met aanschafsubsidies, en leggen we een goed en snel oplaadnetwerk aan. Zo wordt de stad zoveel mogelijk uitstootvrij,’’ legt de gemeente verder nog uit.

Alleen diesel vanaf Euro 4-classificatie nog welkom in Amsterdam - Automobielmanagement.nl

Alleen diesel vanaf Euro 4-classificatie nog welkom in Amsterdam

Amsterdam voert op 1 november nieuwe milieuzones in. Dan mogen alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger nog in die milieuzone rijden. Eigenaren van dat soort auto’s die willen weten of zij de milieuzone nog in mogen, kunnen een kentekencheck doen. Verder wordt ook de milieuzone voor bedrijfsauto’s op diesel aangescherpt.

De bestaande milieuzone voor personenauto’s, bedrijfsauto’s, autobussen, vrachtauto’s en taxi’s wordt uitgebreid tot het hele gebied binnen de Ring A10. Uitgezonderd zijn alleen enkele bedrijfsterreinen, het westelijk deel van het havengebied in Amsterdam-Noord en een deel van de toerit naar de RAI. Oudere dieselauto’s mogen nog wel op de Ring A10 zelf rijden. Die kunnen verder ook gebruik maken van een viertal P&R voorzieningen aan de rand van de stad.

Wennen

Dieselrijders krijgen van 1 november 2020 tot 1 maart 2021 de kans om te wennen aan de nieuwe regels en wordt er niet gehandhaafd, aldus de gemeente Amsterdam. “U wordt in die periode bij een overtreding alleen gewaarschuwd met waarschuwingsbrieven. Vanaf maart 2021 ontvangt u een boete als u in overtreding bent.’’

Sloopsubsidie

Amsterdam kent nog altijd wel een sloopsubsidie voor eigenaren die besluiten om hun dieselvoertuig te laten slopen. “Stadsverkeer is een van de grootste vervuilers in Amsterdam. Het stoot vervuilende stoffen als stikstofdioxide en fijnstof uit, maar ook broeikasgassen zoals CO2. Daarom voeren we nieuwe milieuzones in, bevorderen we uitstootvrij rijden met aanschafsubsidies, en leggen we een goed en snel oplaadnetwerk aan. Zo wordt de stad zoveel mogelijk uitstootvrij,’’ legt de gemeente verder nog uit.