In juli vonden ook al invallen bij enkele vestigingen van het bedrijf plaats. Daarbij zijn aanwijzingen gevonden die verder onderzoek nodig maakten. Ook blijken er meer personen bij de zaak betrokken te zijn, heeft de officier van justitie in Hannover meegedeeld. Voor de invallen in juli waren al zeven ingenieurs en twee projectleiders als verdachte aangeduid. Hen wordt medewerking aan bedrog en indirecte vervalsing van de certificering ten laste gelegd.

Verlies

De Duitse onderneming heeft ook meegedeeld dat het in het derde kwartaal opnieuw verlies heeft geleden. Dat komt vooral door 687 miljoen euro aan buitengewone lasten voor de lopende herstructurering en nog eens 649 miljoen euro aan afschrijvingen op de ‘vehicle networking and information’ business. Continental vindt dat nodig omdat het verwacht dat de wereldwijde autoproductie zeker tot 2025 niet zal toenemen. Beide zaken zullen in het vierde kwartaal opnieuw tot zware buitengewone lasten leiden, waarschuwt Continental nu al.

Beter

Los van die posten gingen de zaken ook bij Continental in de afgelopen drie maanden beter dan analisten hadden verwacht. De vrije kasstroom kwam met 1,8 miljard aanzienlijk hoger uit dan de 343 miljoen in Q3 2019. De groep boekte een omzet van 10,4 miljard euro terwijl dat een jaar eerder 11,1 miljard euro bedroeg. De aangepaste operationele marge kwam met 8,1 procent ook beter uit dan de 5,6 procent van een jaar geleden. Bij rubber technologie ofwel banden kwam de marge uit op 15 procent vergeleken met 11,8 procent vorig jaar. Continental maakt de volledige cijfers op 11 november bekend.