Autofabrikanten mogen per 1 januari over hun hele vloot genomen maximaal 95 gram CO2/km uitstoot halen. Wordt die grens overschreden, dan volgt er een boete die in de honderden miljoenen kan lopen. Als overgangsmaatregel mochten de fabrikanten tot nu toe nog de vijf procent meest vervuilende modellen buiten beschouwing laten maar die uitzondering vervalt volgend jaar.

Spannen

Volgens CEO Herbert Diess van de Volkswagen Groep zal het er om spannen of zijn bedrijf onder de limiet blijft. “Veel hangt af van de productie en verkoop van de elektrische ID.3 en andere modellen met een lage emissiewaarde in de rest van dit jaar. Het zal op een grammetje aankomen, we hebben de moed nog niet opgegeven.’’ Volkswagen Groep heeft inmiddels aangekondigd een pool te hebben gesloten met SAIC voor de elektrische MG maar daarvan worden er nog te weinig verkocht om werkelijk zoden aan de dijk te zetten.

Directeur verkoop Christian Dalheim heeft op zijn beurt laten weten dat VW toch geld opzij heeft gezet voor een eventuele CO2-boete. Uit eerdere financiële berichten blijkt dat het daarbij om enkele honderden miljoenen euro’s gaat.