Mercedes-Benz hanteert een brede aanpak in de gehele keten van accutechnologie – van onderzoek en ontwikkeling tot serieproductie.  In de komende generaties accucellen wordt het kobaltgehalte al teruggebracht tot minder dan tien procent. In de toekomst wil de fabrikant post-lithium-ion technologieën gebruiken met nieuwe materiaalsamenstellingen om volledig af te kunnen stappen van materialen als kobalt. Daarbij moeten de accu’s ook steeds langer meegaan en sneller opgeladen worden.

“De verdere optimalisering van de recyclebaarheid en de implementatie ervan bij Mercedes-Benz maakt ook deel uit van de holistische accustrategie”, zegt Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO.

Voortrekkersrol

Mercedes-Benz AG wil een voortrekkersrol op zich nemen met een brede aanpak die de sociaal aanvaardbare en milieuvriendelijke winning van kobalt en lithium bevordert. Het concern dringt aan op het gebruik van duidelijke normen op het gebied van duurzaamheid, waardoor de branche-brede ‘Standard for Responsible Mining Assurance’ van het ‘Initiative for Responsible Mining Assurance’ (IRMA) één van de belangrijkste criteria is voor leveranciersbeslissingen en leverancierscontracten binnen de toeleveringsketens van grondstoffen. De standaard bevindt zich in het beginstadium van de adoptie door de industrie, een proces dat Daimler probeert te versnellen.

In de contracten van het concern moeten de partners zich ertoe verbinden om binnen hun eigen toeleveringsketen uitsluitend te werken met leveranciers van grondstoffen die geauditeerd worden volgens de IRMA-mijnbouwstandaard. De toeleveringsketens zullen in de toekomst ook regelmatig worden gecontroleerd.

Verbeteren van lokale situatie

Landen van herkomst die als risicovol worden beschouwd, worden bewust niet uitgesloten als bevoorradingsbronnen. In plaats daarvan is de hier gekozen aanpak gericht op het verbeteren van de lokale situatie voor de mensen die daar werken en op het versterken van hun rechten. Mercedes-Benz AG volgt daarmee de aanbeveling van niet-gouvernementele organisaties, regeringen en andere relevante belangengroepen om zich niet uit risicolanden terug te trekken.

“Ons streven is heel duidelijk: we willen dat onze producten uitsluitend grondstoffen bevatten die zonder schending van de mensenrechten zijn gewonnen en geproduceerd. Dit is één van de kernelementen van onze duurzame bedrijfsstrategie. Op deze manier passen we een belangrijk element van ons Human Rights Respect System in de praktijk toe en geven we de weg naar elektrische aandrijfsystemen op een duurzame manier vorm”, aldus Renata Jungo Brüngger, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz, verantwoordelijk voor Integriteit en Juridische Zaken. “Als er aanwijzingen zijn voor ondeugdelijke zaken, dan kijken we nog eens goed naar de toeleveringsketen. Daarbij gaan we verder dan de directe toeleveranciers en creëren we transparantie, desnoods helemaal tot aan de mijnen aan toe.”