De investeringen in digitalisering verdubbelen naar 27 miljard rond 2025. Dat weerspiegelt de sterke focus van de groep op software mogelijkheden. Bijna 35 miljard gaan naar batterij-elektrische voertuigen en nog eens bijna 11 miljard naar de ontwikkeling van hybride versies van bestaande modellen. De groep mikt daarbij op een productie van rond de 26 miljoen vol-elektrische voertuigen tegen 2030.

Hoeksteen voor succes

De investeringsbedragen zijn goedgekeurd tijdens een speciale gezamenlijke vergadering van de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht. Voorzitter Dieter Pötsch van dat laatste orgaan: ‘’We hebben hiermee de hoekstenen geplaatst voor het toekomstige succes. De transformatie van de groep en haar merken en de strategische focus op de kernelementen van mobiliteit zullen consistent worden uitgevoerd.’’ Pötsch voegt daar aan toe dat de financiële basis van Volkswagen AG buitengewoon solide is.

De Volkswagen Groep is nu wereldleider met haar elektrische platforms en een reeks aan elektrische voertuigen maar moet die positie nu ook zien te bereiken bij auto-software ‘om te voldoen aan de behoefte naar individuele, duurzame en fully-connected mobiliteit in de toekomst,’ denkt CEO Herbert Diess. Daarom worden de investeringen in digitalisering ook verdubbeld.

Kostenbesparing

Bij deze zogenaamde Planningsronde 69 is de Volkswagen Groep uitgegaan van de verwachting dat de wereldwijde economie de komende vijf jaar bescheiden zal groeien. Daarbij zullen zich ook nog regionale verschillen voordoen. De grootste autofabrikant ter wereld rekent op een productiviteitsstijging met 30 procent en verdere kostenbesparingen om de transformatie financieel mogelijk te maken. Daarnaast wordt het modellengamma binnen de hele groep verder gestroomlijnd, waarbij modelvarianten, motor/versnellingscombinaties en extra’s die minder in trek zijn worden geschrapt.