‘EV-ambitie ver verwijderd van de realiteit’

“De visie van de Europese Commissie om in 2030 minstens 30 miljoen zero-emissie auto’s op de wegen te hebben is helaas ver verwijderd van de realiteit van vandaag de dag.” Dat zegt Eric-Mark Huitema, de Nederlandse directeur-generaal van de Europese autokoepel Acea in Brussel. Hij reageert daarmee op een deze week door de EC gepubliceerde ‘Sustainable and Smart Mobility Package.’

Uit nieuw onderzoek van Acea blijkt dat van de 243 miljoen personenauto’s die vorig jaar in Europa rondreden er 615.000 zero-emissie waren, dat wil zeggen batterij elektrisch of waterstof aangedreven. Dat is ruwweg 0,25 procent van de hele vloot. “Om het doel van de Commissie te halen, moet dat aandeel in net tien jaar 50 keer zo hoog worden. Ondanks de investeringen van de auto-industrie in zulke voertuigen en hun toenemende marktaandeel wordt niet aan alle voorwaarden voldaan om zo’n enorme sprong te maken. De Europese Commissie zou haar ambitieniveau voor het uitrollen van infrastructuur in de EU moeten matchen met haar ambitie om de CO2-emissies van voertuigen te verminderen. Het is tamelijk eenvoudig: hoe hoger de klimaatdoelstellingen, hoe hoger ook de doelen voor laadpunten en vulstations zou moeten zijn. Helaas zien we op EU-niveau een mismatch tussen deze twee elementen,” aldus Huitema.

3 miljoen laadpalen

De Commissie schat conservatief dat er in 2030 drie miljoen openbare laadpunten nodig zouden zijn. Vorig jaar telde de EU nog minder dan 200.000 laadpunten dus dat zou in de komende 11 jaar 15 keer zo veel moeten worden, aldus Acea. De organisatie dringt er daarom nogmaals bij de EU op aan om nationale overheden ertoe aan te zetten om te investeren in laad- en vulinfrastructuur. Dat zou dan opgenomen moeten worden in een urgente herziening van de zogenaamde richtlijn voor de alternatieve brandstof richtlijn (AFID). “De ervaring laat zien dat een vrijwillige benadering hier niet werkt. Sommige EU-landen hebben een erg actieve aanpak, andere doen weinig of niets,” stelt Huitema. De Europese autokoepel wijst er verder op dat ook andere instrumenten nodig zijn, zoals een meer agressieve prijsbepaling voor CO2, voortzetting van vlootvernieuwingsregelingen en maatregelen voor het bijscholen van werknemers om de transformatie in de sector mogelijk te maken.

‘EV-ambitie ver verwijderd van de realiteit’ - Automobielmanagement.nl

‘EV-ambitie ver verwijderd van de realiteit’

“De visie van de Europese Commissie om in 2030 minstens 30 miljoen zero-emissie auto’s op de wegen te hebben is helaas ver verwijderd van de realiteit van vandaag de dag.” Dat zegt Eric-Mark Huitema, de Nederlandse directeur-generaal van de Europese autokoepel Acea in Brussel. Hij reageert daarmee op een deze week door de EC gepubliceerde ‘Sustainable and Smart Mobility Package.’

Uit nieuw onderzoek van Acea blijkt dat van de 243 miljoen personenauto’s die vorig jaar in Europa rondreden er 615.000 zero-emissie waren, dat wil zeggen batterij elektrisch of waterstof aangedreven. Dat is ruwweg 0,25 procent van de hele vloot. “Om het doel van de Commissie te halen, moet dat aandeel in net tien jaar 50 keer zo hoog worden. Ondanks de investeringen van de auto-industrie in zulke voertuigen en hun toenemende marktaandeel wordt niet aan alle voorwaarden voldaan om zo’n enorme sprong te maken. De Europese Commissie zou haar ambitieniveau voor het uitrollen van infrastructuur in de EU moeten matchen met haar ambitie om de CO2-emissies van voertuigen te verminderen. Het is tamelijk eenvoudig: hoe hoger de klimaatdoelstellingen, hoe hoger ook de doelen voor laadpunten en vulstations zou moeten zijn. Helaas zien we op EU-niveau een mismatch tussen deze twee elementen,” aldus Huitema.

3 miljoen laadpalen

De Commissie schat conservatief dat er in 2030 drie miljoen openbare laadpunten nodig zouden zijn. Vorig jaar telde de EU nog minder dan 200.000 laadpunten dus dat zou in de komende 11 jaar 15 keer zo veel moeten worden, aldus Acea. De organisatie dringt er daarom nogmaals bij de EU op aan om nationale overheden ertoe aan te zetten om te investeren in laad- en vulinfrastructuur. Dat zou dan opgenomen moeten worden in een urgente herziening van de zogenaamde richtlijn voor de alternatieve brandstof richtlijn (AFID). “De ervaring laat zien dat een vrijwillige benadering hier niet werkt. Sommige EU-landen hebben een erg actieve aanpak, andere doen weinig of niets,” stelt Huitema. De Europese autokoepel wijst er verder op dat ook andere instrumenten nodig zijn, zoals een meer agressieve prijsbepaling voor CO2, voortzetting van vlootvernieuwingsregelingen en maatregelen voor het bijscholen van werknemers om de transformatie in de sector mogelijk te maken.