De uitspraak maakt het in principe makkelijker voor bezitters van een VW of andere auto van de groep om schade te claimen wegens de sjoemelapparatuur.

Misleid
De zaak was aan het Hof voorgelegd door de officier van justitie in Parijs. Die beschuldigde de betrokken onderneming ervan kopers van een dieselauto te hebben misleid. Een deskundigenrapport stelde daarbij vast dat de betrokken voertuigen waren uitgerust met een ‘device’ waarmee kon worden ontdekt wanneer de auto op een testbank stond en vervolgens het uitlaatgassysteem werd bijgesteld. Die uitleg wordt al sinds het ontdekken van dieselgate in september 2015 gebruikt. Onder normale rij-omstandigheden werkt het device niet en is de uitstoot hoger. Het Hof geeft verder in de uitspraak een uitgebreide technische uitleg over de betrokken apparatuur en de werking ervan.

Illegaal
Het Hof concludeert dat die apparatuur gerekend moet worden tot de emissie-controlesystemen. “Het Hof bepaalt dat software die het niveau van de voertuigemissie verandert met het oog op de rij-omstandigheden die het ‘ontdekt’ en die ervoor zorgt dat de emissielimiet niet wordt overschreden als die omstandigheden overeenkomen met die tijdens een goedkeuringsprocedure een ‘defeat device’ zijn.’’ Dergelijke devices zijn, aldus de uitspraak, alleen toegestaan als ze de motor tegen plotselinge en ongewone schade kunnen beschermen. “Het verbod op die ‘devices’ zou nutteloos zijn als ze toegestaan zouden worden enkel alleen om de motor te beschermen tegen verstopping en verouderen.’’ Het Hof stelt daarom vast dat de betrokken software of apparatuur niet onder de EU regulering valt en daarom illegaal is.