SUV’s waren afgelopen jaar goed voor 42 procent van de wereldwijd verkochte nieuwe auto’s, weer drie procentpunten meer dan in 2019. Dat betekent dat er nu 280 miljoen van die auto’s rondrijden terwijl dat er tien jaar geleden nog 50 miljoen waren. Gemiddeld verbruiken die grote modellen 20 procent meer energie per kilometer dan een middenklasse auto. De wereldwijde CO2-uitstoot van die SUV’s was in 2020 daarmee even hoog als die van de volledige scheepvaartsector, internationaal vrachtverkeer inbegrepen, berekent het IEA.
Statussymbool
Dat betekent dat de lagere CO2-uitstoot door de opmars van elektrische auto’s – een winst van zo’n 40.000 vaten aardolie per dag – volledig teniet is gedaan door het gestegen aantal SUV’s op de weg, leggen Laura Cozzi en Apostolos Petropoulos van het IEA in Parijs uit. Het voorbije decennium waren SUV’s in industrielanden ook de enige ‘energiegerelateerde’ bron van CO2 waarvan de uitstoot hoger uitkwam. “De politiek zal toch wegen moeten vinden om autorijders te bewegen minder voor een grote SUV te kiezen,’’ aldus Petropoulos. Hij erkent dat dat moeilijk is omdat in veel opkomende landen zoals India en ook China rijden in een grote auto als statussymbool wordt gezien.