De organisaties hebben hun oproep kenbaar gemaakt in een brief aan de verschillende EU-commissies op het gebied van klimaat, transport, industrie en energie. Oliver Zipse, ACEA president en CEO van BMW: “Europese autofabrikanten leiden de transitie naar e-mobiliteit en lanceren aan de lopende band nieuwe elektrische modellen. Het succes van deze inspanning wordt nu bedreigd door de vertraagde bouw van een laadinfrastructuur in de EU. De EU moet nu echt doelen gaan stellen om de infrastructuur flink uit te breiden in de lidstaten. Lukt dat niet dan komen zelfs de huidige milieudoelstellingen in gevaar.”

Ultrasnelle laders

De EU zou volgens de drie partijen ook aan een oplossing moeten werken voor EV-rijders, elektrische taxi’s en autodeeldiensten die niet over een eigen laadpunt beschikken, door ultrasnelle laders in stedelijke gebieden te installeren. Ook zouden er in 2029 zo’n 1000 waterstoftankstations moeten zijn. Tot slot pleiten de organisaties ervoor om meer werk te maken van het harmoniseren van laadstandaarden en betaalmogelijkheden, het transparant maken van tariefstructuren en andere zaken die in Europa spelen op dit gebied.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding