‘EU moet streven naar 1 miljoen publieke laadpunten in 2024’

Het Europese verbond van autofabrikanten ACEA roept de EU op om in 2024 minstens 1 miljoen publieke laadpunten te realiseren. In 2029 moet dat aantal zijn opgelopen tot 3 miljoen laadpunten. Ook de federatie voor vervoer en milieu Transport & Environment en de European Consumer Organisation sluiten zich aan bij de oproep.

De organisaties hebben hun oproep kenbaar gemaakt in een brief aan de verschillende EU-commissies op het gebied van klimaat, transport, industrie en energie. Oliver Zipse, ACEA president en CEO van BMW: “Europese autofabrikanten leiden de transitie naar e-mobiliteit en lanceren aan de lopende band nieuwe elektrische modellen. Het succes van deze inspanning wordt nu bedreigd door de vertraagde bouw van een laadinfrastructuur in de EU. De EU moet nu echt doelen gaan stellen om de infrastructuur flink uit te breiden in de lidstaten. Lukt dat niet dan komen zelfs de huidige milieudoelstellingen in gevaar.”

Ultrasnelle laders

De EU zou volgens de drie partijen ook aan een oplossing moeten werken voor EV-rijders, elektrische taxi’s en autodeeldiensten die niet over een eigen laadpunt beschikken, door ultrasnelle laders in stedelijke gebieden te installeren. Ook zouden er in 2029 zo’n 1000 waterstoftankstations moeten zijn. Tot slot pleiten de organisaties ervoor om meer werk te maken van het harmoniseren van laadstandaarden en betaalmogelijkheden, het transparant maken van tariefstructuren en andere zaken die in Europa spelen op dit gebied.

‘EU moet streven naar 1 miljoen publieke laadpunten in 2024’ - Automobielmanagement.nl

‘EU moet streven naar 1 miljoen publieke laadpunten in 2024’

Het Europese verbond van autofabrikanten ACEA roept de EU op om in 2024 minstens 1 miljoen publieke laadpunten te realiseren. In 2029 moet dat aantal zijn opgelopen tot 3 miljoen laadpunten. Ook de federatie voor vervoer en milieu Transport & Environment en de European Consumer Organisation sluiten zich aan bij de oproep.

De organisaties hebben hun oproep kenbaar gemaakt in een brief aan de verschillende EU-commissies op het gebied van klimaat, transport, industrie en energie. Oliver Zipse, ACEA president en CEO van BMW: “Europese autofabrikanten leiden de transitie naar e-mobiliteit en lanceren aan de lopende band nieuwe elektrische modellen. Het succes van deze inspanning wordt nu bedreigd door de vertraagde bouw van een laadinfrastructuur in de EU. De EU moet nu echt doelen gaan stellen om de infrastructuur flink uit te breiden in de lidstaten. Lukt dat niet dan komen zelfs de huidige milieudoelstellingen in gevaar.”

Ultrasnelle laders

De EU zou volgens de drie partijen ook aan een oplossing moeten werken voor EV-rijders, elektrische taxi’s en autodeeldiensten die niet over een eigen laadpunt beschikken, door ultrasnelle laders in stedelijke gebieden te installeren. Ook zouden er in 2029 zo’n 1000 waterstoftankstations moeten zijn. Tot slot pleiten de organisaties ervoor om meer werk te maken van het harmoniseren van laadstandaarden en betaalmogelijkheden, het transparant maken van tariefstructuren en andere zaken die in Europa spelen op dit gebied.