‘Duitsland moet niet alles op batterij-auto zetten’

Duitsland moet niet uitsluitend inzetten op batterij-aangedreven auto’s maar zeker net zo veel aandacht besteden aan brandstofcellen. Dat stelt de invloedrijke deskundigencommissie voor onderzoek en innovatie Efi.

“Bij de transformatie van de mobiliteit staat de auto-industrie als een van de Duitse kernsectoren onder druk. De wedloop tussen batterij en brandstofcel moet open blijven, alleen al omdat Aziatische landen veel middelen steken in de verdere ontwikkeling van brandstofcellen. Duitsland moet zich niet loskoppelen van die kennis en technologie,’’ aldus Efi in haar jaarverslag.

Niet zo milieuvriendelijk

“Dat elektrische auto’s geen uitlaatgassen uitstoten is hier in Duitsland niet voldoende. De batterij-auto is niet zo milieuvriendelijk als wel wordt gedacht. De ecologische voetafdruk van die auto’s ontstaat niet alleen door het gedrag ervan op de weg maar wordt alleen al door de winning van de daarvoor benodigde grondstoffen ernstig verhoogd,’’ zegt voorzitter Uwe Canter. “Daarom is het noodzakelijk dat Duitsland enerzijds de schadelijkheid voor het milieu van E-auto’s verder terugdringt en anderzijds waterstof ook als alternatief voor het verkeer verder aandrijft. Voor alle alternatieven dient een grondige analyse van de milieuschade tijdens het in bedrijf zijn én bij de productie uitgevoerd te worden.’’

Autotop

De waarschuwing komt aan de vooravond van een nieuwe autotop waarbij bondskanselier Angela Merkel de toekomst van de Duitse auto-industrie bespreekt met de topmannen van de grote fabrikanten. Zowel Volkswagen Groep als BMW en Daimler zetten vooral in op batterij- of in ieder geval hybride auto’s en willen daarvoor ook de steun van de overheid blijven houden en waar mogelijk nog verder uitbreiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik heb Zonnepanelen, Wallbox Laadpaal en EV.rijden op de Zon van het dak. een stad kan Zonnepanelen plaatsen met Laadstation, inkomsten voor de stad voor Zorg, Cultuur, Sport, Onderwijs.
met Waterstof verdwijnt het geld weer over de grens naar bedrijven, aandeelhouders. Waterstofproductie heeft 10 liter water nodig voor 1 kilo Waterstof, verzilting, aantasting niveau grondwater, hoge prijs voor water uit de kraan. Waterstof is concurrent voor landbouw watervoorziening.

Geplaatst door: Will Eisinga op
‘Duitsland moet niet alles op batterij-auto zetten’ - Automobielmanagement.nl

‘Duitsland moet niet alles op batterij-auto zetten’

Duitsland moet niet uitsluitend inzetten op batterij-aangedreven auto’s maar zeker net zo veel aandacht besteden aan brandstofcellen. Dat stelt de invloedrijke deskundigencommissie voor onderzoek en innovatie Efi.

“Bij de transformatie van de mobiliteit staat de auto-industrie als een van de Duitse kernsectoren onder druk. De wedloop tussen batterij en brandstofcel moet open blijven, alleen al omdat Aziatische landen veel middelen steken in de verdere ontwikkeling van brandstofcellen. Duitsland moet zich niet loskoppelen van die kennis en technologie,’’ aldus Efi in haar jaarverslag.

Niet zo milieuvriendelijk

“Dat elektrische auto’s geen uitlaatgassen uitstoten is hier in Duitsland niet voldoende. De batterij-auto is niet zo milieuvriendelijk als wel wordt gedacht. De ecologische voetafdruk van die auto’s ontstaat niet alleen door het gedrag ervan op de weg maar wordt alleen al door de winning van de daarvoor benodigde grondstoffen ernstig verhoogd,’’ zegt voorzitter Uwe Canter. “Daarom is het noodzakelijk dat Duitsland enerzijds de schadelijkheid voor het milieu van E-auto’s verder terugdringt en anderzijds waterstof ook als alternatief voor het verkeer verder aandrijft. Voor alle alternatieven dient een grondige analyse van de milieuschade tijdens het in bedrijf zijn én bij de productie uitgevoerd te worden.’’

Autotop

De waarschuwing komt aan de vooravond van een nieuwe autotop waarbij bondskanselier Angela Merkel de toekomst van de Duitse auto-industrie bespreekt met de topmannen van de grote fabrikanten. Zowel Volkswagen Groep als BMW en Daimler zetten vooral in op batterij- of in ieder geval hybride auto’s en willen daarvoor ook de steun van de overheid blijven houden en waar mogelijk nog verder uitbreiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik heb Zonnepanelen, Wallbox Laadpaal en EV.rijden op de Zon van het dak. een stad kan Zonnepanelen plaatsen met Laadstation, inkomsten voor de stad voor Zorg, Cultuur, Sport, Onderwijs.
met Waterstof verdwijnt het geld weer over de grens naar bedrijven, aandeelhouders. Waterstofproductie heeft 10 liter water nodig voor 1 kilo Waterstof, verzilting, aantasting niveau grondwater, hoge prijs voor water uit de kraan. Waterstof is concurrent voor landbouw watervoorziening.

Geplaatst door: Will Eisinga op