Polestar: industrie moet transparant zijn over milieu-impact elektrische auto

interview

Fredrika Klarén, Polestar Head of Sustainability, pleit voor meer openheid over de impact van elektrische auto’s op het milieu. “Minstens een derde van de consumenten wantrouwt de autowereld. Daarbij spelen dieselgate en twijfelachtige marketing een rol. Dat is een groot probleem als je onze boodschap wilt overbrengen. Als bedrijfstak inspireren we de klant niet, zacht gezegd.”

Ze is geboren op een eilandje bij Gothenburg, haar familie heeft zeebenen en het had ook niet veel gescheeld of ze was zelf oceanograaf geworden. Fredrika Klarén specialiseerde zich uiteindelijk in milieuwetenschappen en is nu Head of Sustainability bij Polestar. Als startup een kleine speler, maar dat weerhoudt haar er niet van de industrie een spiegel voor te houden.

Ze doet op een of andere manier aan Elon Musk denken. Maar dan anders, zogezegd. Als Polestars Head of Sustainability ziet Fredrika Klarén het bedrijfsleven als katalysator van duurzame ontwikkelingen. En dat beschouwt ze kennelijk heel breed. Klarén vervulde de afgelopen tien jaar vergelijkbare duurzaamheidsposities in de meubelindustrie bij – hoe kan het ook anders – IKEA en modegigant KappAhl. Daarnaast is ze ook bestuursvoorzitter van Agenda 2030, dat de academische- en zakenwereld op dat gebied beter wil laten optrekken met de civiele- en publieke sectoren.

Ter zake. Want bij dat alles, zegt Klarén, was ze al lang een overtuigd gebruiker van elektrische mobiliteit. De transfer naar die tak van sport was dus een inkopper, zou je bijna zeggen. “Wat je zoekt is een samengaan van design, prestaties en duurzaamheid. Dat vond ik bij uitstek bij Polestar. Het is mijn taak om visie in werkelijkheid te veranderen, zodat we de duurzaamheidsagenda verder brengen en écht resultaat boeken.”

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan realiseert de Zweedse zich, maar de uitdagingen zijn helder. De industrie heeft de situatie – zegt ze – zodanig uit de hand laten lopen dat inmiddels nog doortastender maatregelen nodig zijn dan enkele jaren geleden. Met name bij de grote spelers. “Minstens een derde van de consumenten wantrouwt de autowereld. Is sceptisch. Daarbij spelen dieselgate en twijfelachtige marketing een rol. Dat is een groot probleem als je onze boodschap wilt overbrengen. Als bedrijfstak inspireren we de klant niet, zacht gezegd.”

Reguleren en informeren

Klarén ziet hoofdrollen weggelegd voor ‘reguleren’ en ‘informeren’. “De EV is de route. Nu al en zeker als je nagaat dat we in de komende tijd geloven dat er in de elektrische mobiliteit nog grote stappen genomen zullen worden. Daarbij is de sleutel voor een deel reguleren, zoals dat in China al wordt geprobeerd. Maar ook goede informatie is cruciaal. Transparantie geven en daarbij mag je niet vergeten dat er ook issues zijn. Daar moet je niet omheen willen.”

Klarén ziet met name groot belang in het geven van ijkpunten, een referentie voor de consument. Die moet weten wat er in het totaalplaatje speelt. Range, milieu impact, recycling, laden en kosten spelen nu eenmaal een hoofdrol. Alleen ‘energieverbruik’ zoals aangegeven in WLTP-testen zegt te weinig, nog even afgezien van de vraag hoe zich dat tot de praktijk verhoudt. “We moeten als industrie open zijn. De cijfers zijn er soms wel, maar zijn – laat ik zeggen – zelden overzichtelijk. Terwijl er ISO-standaards zijn voor levenscyclusanalyse – LCA (Life Cycle Assessment, red.). Het is van groot belang om tot een industrie-brede aanpak te komen om de impact voor de consument inzichtelijk te maken. Om EV’s onderling te kunnen vergelijken, maar ook EV- en ICE-versies.”

Polestar geeft sinds eind vorig jaar het voorbeeld door die gegevens onder andere vrij toegankelijk uit te werken voor Polestar 2 en een Volvo benzineversie. Intrigerende leesstof. “Als je helder inzicht hebt, zal ook eerder worden gekeken naar de vraag hoe je je auto in de praktijk gebruikt. Dan wordt helder hoe belangrijk autodelen in het hele plaatje kan en moet zijn. Hoe belangrijk het is om groene energie te gebruiken ook.”

(tekst loopt verder onder de foto)

Frederika Klaren: “De consument kan de klimaatimpact van auto’s niet effectief vergelijken.”

Lifecycle-NCAP?

Een soort NCAP-notering voor de lifecycle milieubelasting van de modellen dan misschien? Zit de industrie zeker nu op te wachten?  “Uiteindelijk zullen we de informatie toch inzichtelijk moeten maakt. We zijn daarbij bijvoorbeeld in contact met de Zweedse associatie van groene autorijders (Gröna Bilister, red.). Iemand moet het stokje oppakken en daarvoor de eerste stappen dus zetten.”

Alle begin is moeilijk. Klarén benadrukt dat je het grote beeld intussen zeker niet uit het oog mag verliezen. Als je de technologie omgooit in een streven naar ‘nul emissie’ moet je de gevolgen, ook de productie- en recycling gerelateerde milieubelasting in de berekening meenemen. “Hoe duurzaam is het als je te snel opschaalt om de meer dan een miljard auto’s op de wereld te vervangen met het oog op de CO2-uitstoot? Als gezegd: je zult ook moeten kijken naar alternatieven en andere vormen van mobiliteit.”

Polestar wil inspireren tot transparantie binnen de industrie en verbindt zich eraan na de Polestar 2 voor al zijn modellen een inzichtelijk gemaakte Life Time Assessment te geven. Ze zien het als voorbeeld voor de spelers die er al lang mee worstelen om de consument te overtuigen van de ‘toewijding’ om tot een duurzame toekomst te komen.

Transparantie

Ook Polestar CEO Thomas Ingenlath onderstreept dat de consument de klimaatimpact van auto’s niet effectief kan vergelijken, omdat fabrikanten – als ze die al vermelden – verschillende berekeningen hanteren. “Dat is gewoon niet goed genoeg. We moeten als industrie eerlijk zijn, zelfs als die gegevens niet zulk plezierig leesmateriaal opleveren.” Klarén: “Polestar deelt niet alleen cijfers, maar ook de exacte methodiek, voor eenieder inzichtelijk. We vragen ook andere autoproducenten om open en transparant te zijn. Laten we de consument helpen om de juiste keuzes te maken.”

De vraag ligt voor de hand: hoe goed wordt de stem van het relatief kleine merk gehoord? Voor de Toyota’s en Volkswagens van de wereld zal het wellicht een ‘blip’ op de radar zijn. Aan de andere kant kun je zeggen dat juist de – toen nog – startup Tesla toch de weg heeft bereid naar een omslag in het denken over elektrisch rijden. En verbluffend snel ook. “Ons segment hoort er ook bij en – belangrijk – we zien Polestar als innovator. Natuurlijk mag duurzaam rijden niet voor de happy few voorbehouden zijn.”

Lees ook:
Polestar opent vier spaces voor ‘high traffic premium retail’

Polestar: industrie moet transparant zijn over milieu-impact elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Polestar: industrie moet transparant zijn over milieu-impact elektrische auto

interview

Fredrika Klarén, Polestar Head of Sustainability, pleit voor meer openheid over de impact van elektrische auto’s op het milieu. “Minstens een derde van de consumenten wantrouwt de autowereld. Daarbij spelen dieselgate en twijfelachtige marketing een rol. Dat is een groot probleem als je onze boodschap wilt overbrengen. Als bedrijfstak inspireren we de klant niet, zacht gezegd.”

Ze is geboren op een eilandje bij Gothenburg, haar familie heeft zeebenen en het had ook niet veel gescheeld of ze was zelf oceanograaf geworden. Fredrika Klarén specialiseerde zich uiteindelijk in milieuwetenschappen en is nu Head of Sustainability bij Polestar. Als startup een kleine speler, maar dat weerhoudt haar er niet van de industrie een spiegel voor te houden.

Ze doet op een of andere manier aan Elon Musk denken. Maar dan anders, zogezegd. Als Polestars Head of Sustainability ziet Fredrika Klarén het bedrijfsleven als katalysator van duurzame ontwikkelingen. En dat beschouwt ze kennelijk heel breed. Klarén vervulde de afgelopen tien jaar vergelijkbare duurzaamheidsposities in de meubelindustrie bij – hoe kan het ook anders – IKEA en modegigant KappAhl. Daarnaast is ze ook bestuursvoorzitter van Agenda 2030, dat de academische- en zakenwereld op dat gebied beter wil laten optrekken met de civiele- en publieke sectoren.

Ter zake. Want bij dat alles, zegt Klarén, was ze al lang een overtuigd gebruiker van elektrische mobiliteit. De transfer naar die tak van sport was dus een inkopper, zou je bijna zeggen. “Wat je zoekt is een samengaan van design, prestaties en duurzaamheid. Dat vond ik bij uitstek bij Polestar. Het is mijn taak om visie in werkelijkheid te veranderen, zodat we de duurzaamheidsagenda verder brengen en écht resultaat boeken.”

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan realiseert de Zweedse zich, maar de uitdagingen zijn helder. De industrie heeft de situatie – zegt ze – zodanig uit de hand laten lopen dat inmiddels nog doortastender maatregelen nodig zijn dan enkele jaren geleden. Met name bij de grote spelers. “Minstens een derde van de consumenten wantrouwt de autowereld. Is sceptisch. Daarbij spelen dieselgate en twijfelachtige marketing een rol. Dat is een groot probleem als je onze boodschap wilt overbrengen. Als bedrijfstak inspireren we de klant niet, zacht gezegd.”

Reguleren en informeren

Klarén ziet hoofdrollen weggelegd voor ‘reguleren’ en ‘informeren’. “De EV is de route. Nu al en zeker als je nagaat dat we in de komende tijd geloven dat er in de elektrische mobiliteit nog grote stappen genomen zullen worden. Daarbij is de sleutel voor een deel reguleren, zoals dat in China al wordt geprobeerd. Maar ook goede informatie is cruciaal. Transparantie geven en daarbij mag je niet vergeten dat er ook issues zijn. Daar moet je niet omheen willen.”

Klarén ziet met name groot belang in het geven van ijkpunten, een referentie voor de consument. Die moet weten wat er in het totaalplaatje speelt. Range, milieu impact, recycling, laden en kosten spelen nu eenmaal een hoofdrol. Alleen ‘energieverbruik’ zoals aangegeven in WLTP-testen zegt te weinig, nog even afgezien van de vraag hoe zich dat tot de praktijk verhoudt. “We moeten als industrie open zijn. De cijfers zijn er soms wel, maar zijn – laat ik zeggen – zelden overzichtelijk. Terwijl er ISO-standaards zijn voor levenscyclusanalyse – LCA (Life Cycle Assessment, red.). Het is van groot belang om tot een industrie-brede aanpak te komen om de impact voor de consument inzichtelijk te maken. Om EV’s onderling te kunnen vergelijken, maar ook EV- en ICE-versies.”

Polestar geeft sinds eind vorig jaar het voorbeeld door die gegevens onder andere vrij toegankelijk uit te werken voor Polestar 2 en een Volvo benzineversie. Intrigerende leesstof. “Als je helder inzicht hebt, zal ook eerder worden gekeken naar de vraag hoe je je auto in de praktijk gebruikt. Dan wordt helder hoe belangrijk autodelen in het hele plaatje kan en moet zijn. Hoe belangrijk het is om groene energie te gebruiken ook.”

(tekst loopt verder onder de foto)

Frederika Klaren: “De consument kan de klimaatimpact van auto’s niet effectief vergelijken.”

Lifecycle-NCAP?

Een soort NCAP-notering voor de lifecycle milieubelasting van de modellen dan misschien? Zit de industrie zeker nu op te wachten?  “Uiteindelijk zullen we de informatie toch inzichtelijk moeten maakt. We zijn daarbij bijvoorbeeld in contact met de Zweedse associatie van groene autorijders (Gröna Bilister, red.). Iemand moet het stokje oppakken en daarvoor de eerste stappen dus zetten.”

Alle begin is moeilijk. Klarén benadrukt dat je het grote beeld intussen zeker niet uit het oog mag verliezen. Als je de technologie omgooit in een streven naar ‘nul emissie’ moet je de gevolgen, ook de productie- en recycling gerelateerde milieubelasting in de berekening meenemen. “Hoe duurzaam is het als je te snel opschaalt om de meer dan een miljard auto’s op de wereld te vervangen met het oog op de CO2-uitstoot? Als gezegd: je zult ook moeten kijken naar alternatieven en andere vormen van mobiliteit.”

Polestar wil inspireren tot transparantie binnen de industrie en verbindt zich eraan na de Polestar 2 voor al zijn modellen een inzichtelijk gemaakte Life Time Assessment te geven. Ze zien het als voorbeeld voor de spelers die er al lang mee worstelen om de consument te overtuigen van de ‘toewijding’ om tot een duurzame toekomst te komen.

Transparantie

Ook Polestar CEO Thomas Ingenlath onderstreept dat de consument de klimaatimpact van auto’s niet effectief kan vergelijken, omdat fabrikanten – als ze die al vermelden – verschillende berekeningen hanteren. “Dat is gewoon niet goed genoeg. We moeten als industrie eerlijk zijn, zelfs als die gegevens niet zulk plezierig leesmateriaal opleveren.” Klarén: “Polestar deelt niet alleen cijfers, maar ook de exacte methodiek, voor eenieder inzichtelijk. We vragen ook andere autoproducenten om open en transparant te zijn. Laten we de consument helpen om de juiste keuzes te maken.”

De vraag ligt voor de hand: hoe goed wordt de stem van het relatief kleine merk gehoord? Voor de Toyota’s en Volkswagens van de wereld zal het wellicht een ‘blip’ op de radar zijn. Aan de andere kant kun je zeggen dat juist de – toen nog – startup Tesla toch de weg heeft bereid naar een omslag in het denken over elektrisch rijden. En verbluffend snel ook. “Ons segment hoort er ook bij en – belangrijk – we zien Polestar als innovator. Natuurlijk mag duurzaam rijden niet voor de happy few voorbehouden zijn.”

Lees ook:
Polestar opent vier spaces voor ‘high traffic premium retail’