“De plannen voor de Euro 7-standaard vormen technisch een enorme uitdaging terwijl ze nauwelijks enig voordeel hebben voor het milieu. Dit leidt tot extreme beperkingen voor de interne verbrandingsmotor,’’ zegt Duesmann in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Hij geeft nog niet aan wanneer Audi de laatste auto’s met benzine- of dieselaandrijving denkt te verkopen, zoals andere autobedrijven inmiddels wel hebben gedaan. “Er zijn regio’s in de wereld waar de energievoorziening en de laadinfrastructuur minder goed ontwikkeld zijn. Om die reden zullen we nog tot in lengte van jaren verbrandingsmotoren verkopen. Maar we gaan niet meer een hele nieuwe generatie benzine- of dieselmotoren ontwikkelen.

Donker

Eerder waarschuwde voorzitter Manfred Schoch van de OR bij BMW dat de plannen van de EU tot vele tienduizenden ontslagen zullen leiden in de Duitse auto-industrie. “Als Euro 7 wordt ingevoerd, dan betekent dat in de praktijk het einde voor de verbrandingsmotor. Veel van de 800.000 mensen die in de auto-industrie werken, komen dan op straat te staan. Als de politici aan de rem trekken, dan wordt het in Duitsland erg donker.’’

Lees ook:
Volkswagen Groep noteert verkoopplus van 3,3 procent dankzij Audi