Volvo wil 2,5 miljoen ton minder CO2 uitstoten in 2025

Volvo gaat flink inzetten op het reduceren van de CO2-uitstoot. Doel is om in 2025 een afname van minimaal 2,5 miljoen ton CO2 per jaar te realiseren. Een van de manieren om de uitstoot terug te dringen is door oude PHEV-batterijen te hergebruiken. De vermindering van de CO2-uitstoot moet bovendien leiden tot een besparing van 100 miljoen euro per jaar.

De Zweedse autofabrikant kondigde de nieuwe doelstellingen op weg naar een volledig gesloten keten in 2040 woensdag aan. Een forse reductie van CO2 kan volgens Volvo onder meer tot stand worden gebracht door staal en aluminum schoner te produceren en door alle gebruikte materialen te hergebruiken. Alle onderdelen van de modellen die bij Volvo van de band rollen, moeten ontworpen, ontwikkeld en gebouwd worden om gebruikt en hergebruikt te worden.

Hergebruik van EV-batterijen

Volvo gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om batterijen van elektrische modellen een tweede leven te geven. Samen met BatteryLoop, onderdeel van de Zweedse Stena Recycling Group, zullen accupakketten uit de Volvo-modellen opnieuw worden ingezet om energie op te slaan voor andere toepassingen. In april start het merk bovendien in Göteborg met het hergebruiken van EV-batterijen om energie bij een laadstation voor elektrische auto’s en e-bikes op te slaan.

De opkomst van elektrische modellen brengt de nodige nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe ga je om met de batterijen van deze EV’s? Volgens Kärrberg is het van groot belang om de batterijpakketten na gebruik in de auto, te hergebruiken voor andere toepassingen. Doen we dat niet, dan kan in de toekomst wel eens een tekort aan materialen voor EV-batterijen ontstaan.

‘Omarmen circulaire economie’

“Volvo Cars heeft een van de meest ambitieuze klimaatplannen in de auto-industrie. Als we onze doelen willen halen, moeten we de circulaire economie echt omarmen”, benadrukt Anders Kärrberg, verantwoordelijk voor de afdeling duurzaamheid van Volvo wereldwijd. “Dit vraagt erom dat we alles wat we doen opnieuw tegen het licht houden. We leggen een sterke nadruk om duurzaamheid echt in onze manier van denken en werken te krijgen.”

Lees ook:

Volvo wil 2,5 miljoen ton minder CO2 uitstoten in 2025 - Automobielmanagement.nl

Volvo wil 2,5 miljoen ton minder CO2 uitstoten in 2025

Volvo gaat flink inzetten op het reduceren van de CO2-uitstoot. Doel is om in 2025 een afname van minimaal 2,5 miljoen ton CO2 per jaar te realiseren. Een van de manieren om de uitstoot terug te dringen is door oude PHEV-batterijen te hergebruiken. De vermindering van de CO2-uitstoot moet bovendien leiden tot een besparing van 100 miljoen euro per jaar.

De Zweedse autofabrikant kondigde de nieuwe doelstellingen op weg naar een volledig gesloten keten in 2040 woensdag aan. Een forse reductie van CO2 kan volgens Volvo onder meer tot stand worden gebracht door staal en aluminum schoner te produceren en door alle gebruikte materialen te hergebruiken. Alle onderdelen van de modellen die bij Volvo van de band rollen, moeten ontworpen, ontwikkeld en gebouwd worden om gebruikt en hergebruikt te worden.

Hergebruik van EV-batterijen

Volvo gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om batterijen van elektrische modellen een tweede leven te geven. Samen met BatteryLoop, onderdeel van de Zweedse Stena Recycling Group, zullen accupakketten uit de Volvo-modellen opnieuw worden ingezet om energie op te slaan voor andere toepassingen. In april start het merk bovendien in Göteborg met het hergebruiken van EV-batterijen om energie bij een laadstation voor elektrische auto’s en e-bikes op te slaan.

De opkomst van elektrische modellen brengt de nodige nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe ga je om met de batterijen van deze EV’s? Volgens Kärrberg is het van groot belang om de batterijpakketten na gebruik in de auto, te hergebruiken voor andere toepassingen. Doen we dat niet, dan kan in de toekomst wel eens een tekort aan materialen voor EV-batterijen ontstaan.

‘Omarmen circulaire economie’

“Volvo Cars heeft een van de meest ambitieuze klimaatplannen in de auto-industrie. Als we onze doelen willen halen, moeten we de circulaire economie echt omarmen”, benadrukt Anders Kärrberg, verantwoordelijk voor de afdeling duurzaamheid van Volvo wereldwijd. “Dit vraagt erom dat we alles wat we doen opnieuw tegen het licht houden. We leggen een sterke nadruk om duurzaamheid echt in onze manier van denken en werken te krijgen.”

Lees ook: