Volvo Cars heeft zijn doelen afgelopen tijd flink bijgeschaafd. In 2025 moet de helft van het aantal verkochte nieuwe Volvo’s een volledige EV zijn. In 2030 wil de Zweedse autobouwer alleen nog maar elektrische modellen op de markt brengen. Maar niet alleen door het bouwen en verkopen van elektrische auto’s, willen de Zweden vergroenen, vertelt Kärrberg. Juist ook op andere vlakken valt heel wat winst te behalen. Het gaat volgens hem echt om het verduurzamen van de hele keten. “Van de gehele productie tot het gebruik van een auto. We willen grondstoffen en materialen duurzaam winnen en inzetten, materialen recyclen en hernieuwbare energie toepassen in alle stappen.”

Volvo kondigde de nieuwe doelstellingen op weg naar een volledig gesloten keten in 2040 afgelopen april aan. Een forse reductie van CO2 kan volgens de autofabrikant onder meer tot stand worden gebracht door staal schoner te produceren en door alle gebruikte materialen te hergebruiken. Alle onderdelen van de modellen die bij Volvo van de band rollen, moeten ontworpen, ontwikkeld en gebouwd worden om gebruikt en hergebruikt te worden.

Fossielvrij staal

Bij de productie van staal en aluminium komt enorm veel CO2 vrij. Volgens Kärrberg ligt de gemiddelde CO2-uitstoot om een ton aluminium te produceren wereldwijd op 17 ton. In China is dit zelfs 20 ton. Kies je voor productie in Europa, dan blijft het beperkt tot 7 ton. Kies je voor hergebruikt aluminum, dan ligt de uitstoot aanzienlijk lager: 0,9 ton CO2 per ton aluminium. De vrachtwagentak van Volvo liet begin april weten dat het trucks gaat bouwen van fossielvrij staal. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met het Zweedse staalbedrijf SSAB. De producent wil staal gaan produceren in een fabriek die draait op waterstof in plaats van op cokes, dat ontstaat na droge destillatie van steenkool. Nog dit jaar moeten de eerste voertuigen in kleine serie geproduceerd worden.

Op dit moment worden veel onderdelen van Volvo-modellen, zoals versnellingsbakken en motoren al gerecycled. Komende vier jaar wil het merk het hergebruik minimaal verdubbelen en zo voorkomen dat er te veel materialen verloren gaan. Ook op het gebied van batterijen is er nog volop werk aan de winkel. De opkomst van elektrische modellen brengt immers de nodige nieuwe uitdagingen met zich mee. De beschikbaarheid van kostbare materialen zoals kobalt en lithium wordt komende jaren alleen nog maar belangrijker. Volgens Kärrberg is het van groot belang om de batterijpakketten na gebruik in de auto, te hergebruiken voor andere toepassingen. Doen we dat niet, dan kan in de toekomst wel eens een tekort aan materialen voor EV-batterijen ontstaan. “De ontwikkeling van batterijen is in volle gang. Mogelijk is er in de toekomst minder lithium, kobalt en nikkel nodig. Efficiënt omgaan met dit soort materialen wordt nog veel belangrijker.”

Tweede leven

Volvo gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om batterijen van elektrische modellen een tweede leven te geven. Samen met BatteryLoop, onderdeel van de Zweedse Stena Recycling Group, zullen accupakketten uit de Volvo-modellen opnieuw worden ingezet om energie op te slaan voor andere toepassingen. De batterijen uit PHEV-modellen gaan dienen om groene energie, opgewekt door zonnepanelen, op te slaan. Deze wordt ingezet bij een laadstation voor elektrische auto’s en elektrische fietsen in Göteborg.

In een vergelijkbaar ander project zullen Volvo Cars, het Zweedse cleantechbedrijf Comsys AB en het Europese energiebedrijf Fortum een pilot starten. Dit project is bedoeld om de energievoorziening in één van de waterkrachtcentrales in Zweden flexibeler te maken en tegelijkertijd het hergebruik van batterijen van elektrische auto’s te stimuleren. Batterijen van elektrische Volvo’s zullen als een stationaire energieopslag dienen. Kärrberg: “Deze projecten geven ons meer inzicht in hoe batterijen zich na hun eerste leven gaan gedragen. We krijgen bovendien beter in beeld op welke manieren we ze zo optimaal mogelijk kunnen hergebruiken.” Het is op dit moment vooral nog pionieren, financieel is het recyclen van batterijpakketten nog niet erg interessant. “Maar we moeten nu echt wel aan de slag hiermee.”

Omarmen circulaire economie

Volvo Cars heeft volgens Kärrberg een van de meest ambitieuze klimaatplannen in de auto-industrie. Daarbij is het van groot belang om volledig transparant te zijn, benadrukt hij. “Als we onze doelen willen halen, moeten we de circulaire economie echt omarmen. Dit vraagt erom dat we alles wat we doen opnieuw tegen het licht houden. We leggen een sterke nadruk om duurzaamheid écht in onze manier van denken en werken te krijgen.”

Lees ook:
Volvo wil 2,5 miljoen ton minder CO2 uitstoten in 2025

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding