Dat zegt de Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans in een interview met de Financial Times. “We moeten deze twee dingen doen om de introductie van elektrische voertuigen te stimuleren. We geloven niet dat het zal lukken door gewoon maar een ‘einddatum’ aan te kondigen. Door de autosector voor te houden dat we met striktere emissie-eisen komen begrijpen ze de boodschap en worden ze in de juiste richting geduwd.’’

Meer oplaadpunten

De Commissie wil met een meervoudige strategie de kosten van elektrische voertuigen drukken en schonere auto’s ‘toegankelijk maken voor alle Europeanen’, aldus Timmermans. In dat kader moeten er ook meer oplaadpunten komen. Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van alle Europese oplaadpunten in Nederland, Frankrijk en Duitsland staan. “Ons huidige doel van één miljoen laadpunten in 2025 is bescheiden.’’ Daarom komt Brussel ook op dit gebied met scherpere regels, onder meer voor de maximum afstand tussen twee laadpunten. De volledige strategie zal op 14 juli verder worden onthuld.

Omarmd

Doel van de strategie is de gemiddelde uitstoot van CO2 door voertuigen in 2030 met 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Volgens de EU-commissaris heeft de auto-industrie het idee dat ze CO2-arm moet worden echt omarmd. “Hun benadering is volledig omgegaan. Er zal altijd discussie zijn over het tempo, maar ik denk dat men heeft begrepen dat dit de weg vooruit is”. Recent heeft bijvoorbeeld Volkswagen weer aangekondigd dat het vanaf 2035 in Europa geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer zal verkopen. Zustermerk Audi zal dergelijke auto’s vanaf 2026 niet meer in ontwikkeling nemen.

Lees ook:
Productie verbrandingsmotoren Audi stopt rond 2033
‘VW stopt uiterlijk 2035 met verbrandingsmotor in Europa’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding