Het gesjoemel betreft met name Mercedes GLC- en GLX-modellen met een OM 651 dieselmotor. Die zijn de laatste tijd regelmatig op last van de verkeersdienst KBA teruggeroepen omdat er illegale apparatuur inzit. De vzbv schat dat het in Duitsland om rond de 50.000 bezitters van dergelijke auto’s gaat. Zij krijgen nu de gelegenheid zich bij de claim aan te sluiten. ‘Zonder het regelen van een door de autoriteiten voorgeschreven software-update dreigen die auto’s stilgelegd te worden.’ De organisatie komt in actie omdat claims tegen Daimler dreigen te verjaren. Tot nu toe zijn wel individuele rechtszaken tegen Daimler gevoerd maar de uitslag daarvan blijkt sterk afhankelijk van de manier waarop de feiten worden gepresenteerd.

Zekerheid

“De vzbv gaat er vanuit dat met deze massaclaim tegen Daimler, klanten schadevergoeding kunnen verlangen. Mogelijke getroffenen krijgen daarmee zekerheid of Daimler in meerdere voertuigmodellen opzettelijk niet-toegelaten apparatuur heeft ingebouwd,’’ aldus voorzitter Klaus Müller. “Ondanks officiële terugroepingen bestrijdt Daimler tot op heten doelgericht de uitstootwaarde van haar voertuigen gemanipuleerd te hebben. Het gerechtshof van Stuttgart moet dat nu vaststellen. Voor vele getroffen gebruikers heerst dan eindelijk rechtszekerheid.’’

Volkswagen

Bij de eerdere zaak tegen Volkswagen vertegenwoordigde de vzbv uiteindelijk rond 450.000 autobezitters. Na lange procedures zijn de vzbv en het autobedrijf tot een onderlinge overeenkomst gekomen waardoor berijders van een VW, Audi of ander VW-merk tot vele duizenden euro schadevergoeding ontvingen.

Lees ook:
‘De Mercedes EQS creëert zijn eigen ecosysteem’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding