BMW en VW krijgen kartelboete van 875 miljoen euro

De Europese Commissie heeft vastgesteld dat Daimler, BMW en Volkswagen Groep de implementatie van bepaalde milieutechnologie bewust hebben vertraagd. Het gaat om systemen die de schadelijke uitstoot van stikstofoxide door dieselauto’s moet beperken.

Volkswagen betaalt 830 miljoen diesel-compensatie

Volkswagen krijgt daarvoor een boete van ruim 502 miljoen euro, BMW van bijna 373 miljoen euro. Daimler komt er af met een reprimande omdat het als klokkenluider is opgetreden. De drie bedrijven hebben hun betrokkenheid erkend en de zaak op deze manier geregeld, aldus de Commissie.

Fout lopen

“De autofabrikanten Daimler, BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beschikten over technologie om schadelijke emissies te verminderen tot meer dan wettelijk was vereist onder Europese wetgeving. Maar zij vermeden bij gebruik van deze technologie onderlinge concurrentie en gebruikten niet de volledige mogelijkheden van deze techniek om nog schoner te rijden dan wettelijk vereist is. Dit besluit gaat er dan ook over hoe legitieme technische samenwerking fout kan lopen,’’ legt eurocommissaris Margrethe Verstager van mededinging uit. De boetes vallen door de medewerking van de bedrijven aanzienlijk lager uit dat werd gevreesd. Zo had BMW eerder 1,4 miljard euro gereserveerd voor de verwachte veroordeling uit Brussel.

AdBlue

De vijf fabrikanten hielden van 2009 tot oktober 2014 regelmatig technische vergaderingen over de ontwikkeling van zogenaamde SCR-technologie – die schadelijke stikstofoxide bij dieselauto’s verwijdert door toevoeging van AdBlue – in de uitlaatgasstroom. Vijf jaar lang spanden ze samen om concurrentie te vermijden. Daimler, BMW en Volkswagen sloten een overeenkomst over de afmetingen en soorten van de AdBlue tanks en een gezamenlijk begrip van het gemiddelde geschatte AdBlue gebruik. Ook wisselden ze commercieel gevoelige informatie over deze onderwerpen uit. De Europese Commissie benadrukt nog wel dat dit kartelonderzoek losstaat van andere onderzoeken, inclusief die door justitiële en andere autoriteiten, naar het gesjoemel met dieselmotoren.

Lees ook:
Duitse justitie klaagt Volkswagen-managers aan vanwege dieselschandaal

BMW en VW krijgen kartelboete van 875 miljoen euro - Automobielmanagement.nl

BMW en VW krijgen kartelboete van 875 miljoen euro

De Europese Commissie heeft vastgesteld dat Daimler, BMW en Volkswagen Groep de implementatie van bepaalde milieutechnologie bewust hebben vertraagd. Het gaat om systemen die de schadelijke uitstoot van stikstofoxide door dieselauto’s moet beperken.

Volkswagen betaalt 830 miljoen diesel-compensatie

Volkswagen krijgt daarvoor een boete van ruim 502 miljoen euro, BMW van bijna 373 miljoen euro. Daimler komt er af met een reprimande omdat het als klokkenluider is opgetreden. De drie bedrijven hebben hun betrokkenheid erkend en de zaak op deze manier geregeld, aldus de Commissie.

Fout lopen

“De autofabrikanten Daimler, BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beschikten over technologie om schadelijke emissies te verminderen tot meer dan wettelijk was vereist onder Europese wetgeving. Maar zij vermeden bij gebruik van deze technologie onderlinge concurrentie en gebruikten niet de volledige mogelijkheden van deze techniek om nog schoner te rijden dan wettelijk vereist is. Dit besluit gaat er dan ook over hoe legitieme technische samenwerking fout kan lopen,’’ legt eurocommissaris Margrethe Verstager van mededinging uit. De boetes vallen door de medewerking van de bedrijven aanzienlijk lager uit dat werd gevreesd. Zo had BMW eerder 1,4 miljard euro gereserveerd voor de verwachte veroordeling uit Brussel.

AdBlue

De vijf fabrikanten hielden van 2009 tot oktober 2014 regelmatig technische vergaderingen over de ontwikkeling van zogenaamde SCR-technologie – die schadelijke stikstofoxide bij dieselauto’s verwijdert door toevoeging van AdBlue – in de uitlaatgasstroom. Vijf jaar lang spanden ze samen om concurrentie te vermijden. Daimler, BMW en Volkswagen sloten een overeenkomst over de afmetingen en soorten van de AdBlue tanks en een gezamenlijk begrip van het gemiddelde geschatte AdBlue gebruik. Ook wisselden ze commercieel gevoelige informatie over deze onderwerpen uit. De Europese Commissie benadrukt nog wel dat dit kartelonderzoek losstaat van andere onderzoeken, inclusief die door justitiële en andere autoriteiten, naar het gesjoemel met dieselmotoren.

Lees ook:
Duitse justitie klaagt Volkswagen-managers aan vanwege dieselschandaal