Helft Nederlanders vindt dat GP Zandvoort niet rijmt met klimaatplannen

Meer dan de helft van de Nederlanders (56%) vindt de Grand Prix van Zandvoort niet binnen het huidige klimaatbeleid passen. Dat blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.059 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door PanelWizard. Bijna driekwart van alle ondervraagden stelt daarom dat de organisatie achter de autorace moet worden verplicht een gedeelte van de opbrengst te investeren in het klimaat.

Opvallend genoeg vinden vooral Drentenaren (74 procent) en Overijsselaars (65 procent) de race van aankomende zondag niet te rijmen met de Nederlandse klimaatwetgeving. Met slechts 45 procent maken Limburgers zich hierover de minste zorgen. “Ondanks de recente prestaties van Max Verstappen in de Formule 1, lijkt het erop dat een meerderheid van de ondervraagden de Nederlandse Grand Prix niet meer van deze tijd vindt”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Zelfs als liefhebber van de sport zie ik niet de absolute noodzaak van een autorace midden in de duinen.”

Naast de impact op het klimaat, zijn ook veel Nederlanders niet te spreken over de vervoersplannen rondom de Grand Prix van Zandvoort. Ondanks de coronamaatregelen komen er dit weekend zeventigduizend toeschouwers per dag naar het circuit, waarvan bijna de helft met het openbaar vervoer, de fiets of lopend. Volgens het grootste gedeelte van alle ondervraagden is deze prognose echter veel te rooskleurig. Wellicht mede hierdoor verwacht een derde van alle Nederlanders dat het raceweekend uitloopt op een teleurstelling.

Zakelijke betrokkenheid Prins Bernhard

De enige reden waarom de race toch plaatsvindt, is volgens 43 procent van de respondenten de zakelijke betrokkenheid van Prins Bernhard. Opvallend genoeg zijn vooral Groningers (74 procent) en Drentenaren (74 procent) hiervan overtuigd. Franke: “Ik herinner me van vroeger vooral de lange files van- en naar het circuit. Vanuit die optiek begrijp ik het dat veel Nederlanders de vervoersplannen veel te optimistisch vinden. Helaas zullen we nog een paar dagen moeten wachten om te zien hoe het precies uitpakt.”

Vanwege de rooskleurige mobiliteitsplannen, zakelijke betrokkenheid van Prins Bernhard en de aanslag op het milieu vindt maar liefst een derde van alle ondervraagden dat de Nederlandse Grand Prix moet worden verplaatst naar Assen. Drentenaren zijn met 69 procent de grootste voorstanders, maar ook 29 procent van de Noord-Hollanders zijn voor een verhuizing van het Formule 1-circus. Franke: “Het was lange tijd spannend welke van de twee circuits de autorace mocht organiseren. Ik snap dat je er als Drentenaar flink van baalt wanneer het aan je neus voorbijgaat, maar dat mag nooit ten koste gaan van de liefde voor de sport.”

Reageren
500 tekens over
Helft Nederlanders vindt dat GP Zandvoort niet rijmt met klimaatplannen - Automobielmanagement.nl

Helft Nederlanders vindt dat GP Zandvoort niet rijmt met klimaatplannen

Meer dan de helft van de Nederlanders (56%) vindt de Grand Prix van Zandvoort niet binnen het huidige klimaatbeleid passen. Dat blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.059 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door PanelWizard. Bijna driekwart van alle ondervraagden stelt daarom dat de organisatie achter de autorace moet worden verplicht een gedeelte van de opbrengst te investeren in het klimaat.

Opvallend genoeg vinden vooral Drentenaren (74 procent) en Overijsselaars (65 procent) de race van aankomende zondag niet te rijmen met de Nederlandse klimaatwetgeving. Met slechts 45 procent maken Limburgers zich hierover de minste zorgen. “Ondanks de recente prestaties van Max Verstappen in de Formule 1, lijkt het erop dat een meerderheid van de ondervraagden de Nederlandse Grand Prix niet meer van deze tijd vindt”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Zelfs als liefhebber van de sport zie ik niet de absolute noodzaak van een autorace midden in de duinen.”

Naast de impact op het klimaat, zijn ook veel Nederlanders niet te spreken over de vervoersplannen rondom de Grand Prix van Zandvoort. Ondanks de coronamaatregelen komen er dit weekend zeventigduizend toeschouwers per dag naar het circuit, waarvan bijna de helft met het openbaar vervoer, de fiets of lopend. Volgens het grootste gedeelte van alle ondervraagden is deze prognose echter veel te rooskleurig. Wellicht mede hierdoor verwacht een derde van alle Nederlanders dat het raceweekend uitloopt op een teleurstelling.

Zakelijke betrokkenheid Prins Bernhard

De enige reden waarom de race toch plaatsvindt, is volgens 43 procent van de respondenten de zakelijke betrokkenheid van Prins Bernhard. Opvallend genoeg zijn vooral Groningers (74 procent) en Drentenaren (74 procent) hiervan overtuigd. Franke: “Ik herinner me van vroeger vooral de lange files van- en naar het circuit. Vanuit die optiek begrijp ik het dat veel Nederlanders de vervoersplannen veel te optimistisch vinden. Helaas zullen we nog een paar dagen moeten wachten om te zien hoe het precies uitpakt.”

Vanwege de rooskleurige mobiliteitsplannen, zakelijke betrokkenheid van Prins Bernhard en de aanslag op het milieu vindt maar liefst een derde van alle ondervraagden dat de Nederlandse Grand Prix moet worden verplaatst naar Assen. Drentenaren zijn met 69 procent de grootste voorstanders, maar ook 29 procent van de Noord-Hollanders zijn voor een verhuizing van het Formule 1-circus. Franke: “Het was lange tijd spannend welke van de twee circuits de autorace mocht organiseren. Ik snap dat je er als Drentenaar flink van baalt wanneer het aan je neus voorbijgaat, maar dat mag nooit ten koste gaan van de liefde voor de sport.”

Reageren
500 tekens over