Milieubeweging klaagt Duitse autofabrikanten aan

Greenpeace en Deutsche Umwelthilfe dienen een aanklacht in tegen de drie grote autobouwers in Duitsland omdat ze niet snel genoeg zouden voldoen aan de klimaatverplichtingen. Volkswagen Groep, BMW en Daimler/Mercedes-Benz krijgen eerst een schriftelijke waarschuwing om binnen een paar weken met ‘een geloofwaardig plan voor de reductie van de CO2-uitstoot te komen’.

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

In de brief staat onder meer: “Ondanks toenemend extreem weer en tegen wetenschappelijke bewijzen in verkoopt de Duitse auto-industrie nog altijd wereldwijd miljoenen klimaatschadelijke diesel- en benzinewagens. De CO2-voetafdruk van deze belangrijkste Duitse industrietak is daarmee sinds 2019 groter dan die van heel Duitsland.’’

Verbrandingsmotor

Concreet eisen beide organisaties dat de autofabrikanten in 2030 definitief stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Dat is volgens hen nodig om te kunnen voldoen aan de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs. De aanklacht komt op het moment dat in München de IAA 2021 wordt geopend waar veel klimaatactivisten al demonstraties hebben aangekondigd.

Rechter

De milieubonden baseren zich op een eerdere uitspraak van het Hooggerechtshof dat de Duitse regering tot scherpere klimaatmaatregelen veroordeelde. De Duitse milieuorganisaties zien ook goede kansen in de juridische route nadat in ons land de rechter Shell heeft opgedragen de CO2-emissie tot 2030 met 45 procent te verlagen vergeleken met het niveau van 2019, tekenen Duitse media aan. Komen de autobedrijven niet over de brug, dan stappen de organisaties naar de rechter om verdere strikte maatregelen af te dwingen.

Lees ook:
‘EU-doelstelling is verbod op verbrandingsmotor’

Milieubeweging klaagt Duitse autofabrikanten aan - Automobielmanagement.nl

Milieubeweging klaagt Duitse autofabrikanten aan

Greenpeace en Deutsche Umwelthilfe dienen een aanklacht in tegen de drie grote autobouwers in Duitsland omdat ze niet snel genoeg zouden voldoen aan de klimaatverplichtingen. Volkswagen Groep, BMW en Daimler/Mercedes-Benz krijgen eerst een schriftelijke waarschuwing om binnen een paar weken met ‘een geloofwaardig plan voor de reductie van de CO2-uitstoot te komen’.

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

In de brief staat onder meer: “Ondanks toenemend extreem weer en tegen wetenschappelijke bewijzen in verkoopt de Duitse auto-industrie nog altijd wereldwijd miljoenen klimaatschadelijke diesel- en benzinewagens. De CO2-voetafdruk van deze belangrijkste Duitse industrietak is daarmee sinds 2019 groter dan die van heel Duitsland.’’

Verbrandingsmotor

Concreet eisen beide organisaties dat de autofabrikanten in 2030 definitief stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Dat is volgens hen nodig om te kunnen voldoen aan de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs. De aanklacht komt op het moment dat in München de IAA 2021 wordt geopend waar veel klimaatactivisten al demonstraties hebben aangekondigd.

Rechter

De milieubonden baseren zich op een eerdere uitspraak van het Hooggerechtshof dat de Duitse regering tot scherpere klimaatmaatregelen veroordeelde. De Duitse milieuorganisaties zien ook goede kansen in de juridische route nadat in ons land de rechter Shell heeft opgedragen de CO2-emissie tot 2030 met 45 procent te verlagen vergeleken met het niveau van 2019, tekenen Duitse media aan. Komen de autobedrijven niet over de brug, dan stappen de organisaties naar de rechter om verdere strikte maatregelen af te dwingen.

Lees ook:
‘EU-doelstelling is verbod op verbrandingsmotor’