Natuur & Milieu: Meer gemeentes maken werk van zero-emissie zones

Een groot aantal gemeenten heeft afgelopen jaar besloten om een zero-emissie zone voor stadslogistiek in te voeren, maar veel steden kiezen daarbij wel voor een kleine zone. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu naar de voortgang van de invoering van zero-emissie zones.

Deze zones voor goederenvervoer door bestelbussen en vrachtwagens moeten de CO2-emissie in 2030 met 1 Mton verminderen. Dat veel steden kiezen voor een relatief kleine zone baart Natuur & Milieu zorgen. Grotere zones maken de overstap naar zero-emissie voertuigen aantrekkelijker en zorgen voor meer CO2-reductie.

Inmiddels hebben 27 gemeenten aangegeven dat zij de ambitie hebben een zero-emissiezone voor stadslogistiek in 2025 of 2026 in te voeren. De ondergrens van het in het Klimaatakkoord afgesproken aantal van dertig tot veertig zero-emissiezones in 2025 lijkt daarmee binnen bereik. Onderzoek vorige zomer liet zien dat toen slechts acht gemeenten een plan voor een zero-emissiezone hadden. Alleen Amsterdam had op dat moment een formeel besluit genomen.

De verklaring voor deze toename is de totstandkoming van de landelijke Uitvoeringsagenda Stadslogistiek en landelijke regels over toegang tot de zero-emissiezones, inclusief overgangsregelingen. De vraag is wel hoe zeker de invoering van deze 27 zones is omdat in vijf gevallen sprake is van een ambitie en nog geen principebesluit.

In Zeeland, Noord- en Midden-Limburg, Zuid-Drenthe en Friesland zijn bovendien nog geen zero-emissiezones aangekondigd. Hierdoor ontbreekt voor bedrijven en vervoerders in deze regio’s straks een dwingende reden om over te stappen op zero-emissie vervoer.

Zones vaak alleen voor centrum

Opvallend is dat de aangekondigde zones vaak alleen voor het centrum gaan gelden en niet voor (delen van) omliggende wijken, terwijl dit wel was afgesproken in het Klimaatakkoord. Slechts een derde van de gemeenten, waarvan de omvang van de zone nu bekend is, kiest voor een grote zone. Dat is jammer. Kleinere zones maken de overstap naar zero-emissie voertuigen minder aantrekkelijk en zorgen voor minder CO2-reductie.

Hoewel het aantal aankondigde zero-emissiezones dus flink is toegenomen, is het de vraag of de beoogde CO2-reductie van 1 Mton wordt behaald. De aangekondigde zones zijn niet alleen vaak klein, ook de extra overgangstermijn voor bestelwagens – die niet in Klimaatakkoord stond – vertraagt de overstap naar een zero-emissie vervoer. Natuur & Milieu adviseert de rijksoverheid daarom zo snel mogelijk vast te stellen of de nu voorgestelde zero-emissiezones de verwachte CO2-reductie uit het Klimaatakkoord opleveren. Als dat niet het geval is, kan nu nog bijgestuurd worden.

Of u nu importeur van bestelwagens (tot 3.500 kg) bent of specialist in inrichting, leasing en telematica: alle bedrijven in de bestelautoketen zijn aanwezig op de AM Bestelauto Expo 2021. Belangrijk onderdeel van de Bestelauto Expo is het Bestelauto Congres. Thema: zero emissies-zones komen eraan. Programma-onderdelen zijn onder meer de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar en de presentatie van de RAI-Monitor Lichte Bedrijfswagens.

Natuur & Milieu: Meer gemeentes maken werk van zero-emissie zones - Automobielmanagement.nl

Natuur & Milieu: Meer gemeentes maken werk van zero-emissie zones

Een groot aantal gemeenten heeft afgelopen jaar besloten om een zero-emissie zone voor stadslogistiek in te voeren, maar veel steden kiezen daarbij wel voor een kleine zone. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu naar de voortgang van de invoering van zero-emissie zones.

Deze zones voor goederenvervoer door bestelbussen en vrachtwagens moeten de CO2-emissie in 2030 met 1 Mton verminderen. Dat veel steden kiezen voor een relatief kleine zone baart Natuur & Milieu zorgen. Grotere zones maken de overstap naar zero-emissie voertuigen aantrekkelijker en zorgen voor meer CO2-reductie.

Inmiddels hebben 27 gemeenten aangegeven dat zij de ambitie hebben een zero-emissiezone voor stadslogistiek in 2025 of 2026 in te voeren. De ondergrens van het in het Klimaatakkoord afgesproken aantal van dertig tot veertig zero-emissiezones in 2025 lijkt daarmee binnen bereik. Onderzoek vorige zomer liet zien dat toen slechts acht gemeenten een plan voor een zero-emissiezone hadden. Alleen Amsterdam had op dat moment een formeel besluit genomen.

De verklaring voor deze toename is de totstandkoming van de landelijke Uitvoeringsagenda Stadslogistiek en landelijke regels over toegang tot de zero-emissiezones, inclusief overgangsregelingen. De vraag is wel hoe zeker de invoering van deze 27 zones is omdat in vijf gevallen sprake is van een ambitie en nog geen principebesluit.

In Zeeland, Noord- en Midden-Limburg, Zuid-Drenthe en Friesland zijn bovendien nog geen zero-emissiezones aangekondigd. Hierdoor ontbreekt voor bedrijven en vervoerders in deze regio’s straks een dwingende reden om over te stappen op zero-emissie vervoer.

Zones vaak alleen voor centrum

Opvallend is dat de aangekondigde zones vaak alleen voor het centrum gaan gelden en niet voor (delen van) omliggende wijken, terwijl dit wel was afgesproken in het Klimaatakkoord. Slechts een derde van de gemeenten, waarvan de omvang van de zone nu bekend is, kiest voor een grote zone. Dat is jammer. Kleinere zones maken de overstap naar zero-emissie voertuigen minder aantrekkelijk en zorgen voor minder CO2-reductie.

Hoewel het aantal aankondigde zero-emissiezones dus flink is toegenomen, is het de vraag of de beoogde CO2-reductie van 1 Mton wordt behaald. De aangekondigde zones zijn niet alleen vaak klein, ook de extra overgangstermijn voor bestelwagens – die niet in Klimaatakkoord stond – vertraagt de overstap naar een zero-emissie vervoer. Natuur & Milieu adviseert de rijksoverheid daarom zo snel mogelijk vast te stellen of de nu voorgestelde zero-emissiezones de verwachte CO2-reductie uit het Klimaatakkoord opleveren. Als dat niet het geval is, kan nu nog bijgestuurd worden.

Of u nu importeur van bestelwagens (tot 3.500 kg) bent of specialist in inrichting, leasing en telematica: alle bedrijven in de bestelautoketen zijn aanwezig op de AM Bestelauto Expo 2021. Belangrijk onderdeel van de Bestelauto Expo is het Bestelauto Congres. Thema: zero emissies-zones komen eraan. Programma-onderdelen zijn onder meer de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar en de presentatie van de RAI-Monitor Lichte Bedrijfswagens.