Hayakawa wijst er daarbij op dat volledig elektrische voertuigen goed geschikt zijn voor landen met hoge inkomens en een goede infrastructuur om ze op te laden. Daarbij noemde hij Europa en de Verenigde Staten, waar op dat vlak grote stappen zijn en worden gezet. Maar hij vraagt zich hardop af of dat in Zuidoost-Azië en Afrika de komende jaren gaat lukken. “Zullen deze markten in de toekomst volledig batterij-elektrische auto’s accepteren? Ik weet het niet, maar de komende vijf, tien, twintig jaar zal dat moeilijk zijn”, aldus Hayakawa.

Ontwikkelingsregio’s

De genoemde markten zullen nog lange tijd in grote mate afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en de bestaande infrastructuur, en dan is een hybride auto beter op de markt te krijgen en te gebruiken. Ook kosten hybride modellen over het algemeen minder. “In die zin zijn ze beter geschikt voor ontwikkelingsregio’s”, aldus de Toyota-bestuurder.

Kritiek

Toyota krijgt van milieugroeperingen flinke kritiek, omdat het al tijden het standpunt hanteert dat niet-elektrische auto’s een blijvende rol zullen blijven spelen op de automarkten. “Er wordt over ons geschreven alsof we tegen elektrische auto’s zijn en geobsedeerd zijn door verbrandingsmotoren, maar dat is niet waar”, aldus Hayakawa. Toyota wil bijvoorbeeld tegen 2025 zeven volledig elektrische modellen op de markt brengen.

Lees ook:
Toyota VP Andrea Carlucci: ‘Alle oplossingen – waterstof, hybride, PHEV en BEV – hebben hun sterke kanten’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding