De regering stelt verder dat het aantal laadpalen in 2030 moet zijn opgevoerd naar één miljoen terwijl dat er nu rond de 49.000 zijn. Dat is dan echter wel een taak van het bedrijfsleven en niet van de overheid. Volgens de plannen van de Europese Commissie mogen er in 2035 alleen nog CO2-neutrale voertuigen worden geregistreerd in Europa. De gevolgen voor Duitsland zullen al eerder te voelen zijn,’’ aldus het akkoord. Over laadpalen staat daarin: “We zullen de aan de gang zijnde uitbouw van laadinfrastructuur versnellen, optimaliseren en de-bureaucratiseren. We zijn daarbij afhankelijk van de mobilisatie van private investeringen.’’

Laadinfrastructuur

Volgens de auto-organisatie VDA betekent het EV-doel dat vanaf volgend jaar ‘rekenkundig’ al elke tweede nieuwe auto vol-elektrisch zou moeten zijn. Voorzitter Hildegard Müller: “Deze opgave moet slagen en daarom is het belangrijk dat de industrie in Duitsland verder internationaal concurrerend blijft. De mega-opgave voor deze nieuwe regering luidt infrastructuur. Om dit te laten slagen, hebben we een turbo bij de uitbouw van de laadinfrastructuur nodig. Meer laadpunten op privaat terrein, bij de handel, bij tankstations en ook op de openbare weg.’’ Daarnaast is volgens het VDA vooral bij de toeleveranciers steun en begeleiding nodig bij de transformatie om arbeidsplaatsen in Duitsland te behouden. “Ook hebben we nu een snelle uitbouw van de productie van strategisch belangrijke componenten in Duitsland en Europa nodig. We moeten minder afhankelijk worden van Azië en andere regio’s.’’

Lees ook:
Autofabrikanten investeren 700 miljoen euro in Europese snellaadstations

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding