Door de merkwaardige rekenmethode die in ons land is gekozen, wordt bijvoorbeeld de Fiat Panda flink benadeeld, terwijl de kleine Italiaan toch aantoonbaar zuinig rijdt. Kort voor de behandeling van de nieuwe wet in de Eerste Kamer volgende week belegde woordvoerder Hans Vervoorn een persconferentie waar hij de ‘waanzinnige’ gevolgen ervan illustreerde. Fiat is verbaasd dat het RAI-bestuur onder druk van VROM snel door de bocht is gegaan en stelt onomwonden dat daarbij binnen het bestuur merkenbelangen hebben meegespeeld. Vervoorn spreekt zijn twijfels uit over de manier waarop dit allemaal tot stand is gekomen. “De ledenvergadering van de RAI-afdeling heeft aangegeven dat een regeling op basis van het brandstofverbruik binnen de klassen de voorkeur geniet. Maar toen VROM niet mee wilde omdat ze de indeling volgens de energielabels wel bruikbaar vonden, is het bestuur kennelijk door de bocht gegaan. Ik blijf dat raar vinden. Het roept de verdenking op dat er merkbelangen hebben meegespeeld.” RAI-woordvoerder Cees Boutens: “Wat dat laatste betreft, kun je kort zijn. Wandel de lijst van bestuursleden door en je ziet dat het bestuur breed is samengesteld. Er zijn ook heel wat volumemerken in vertegenwoordigd die de invloeden van de regeling zeker zullen gaan voelen. Het is juist dat de ledenvergadering heeft aangegeven liever een regeling te willen op basis van het absolute verbruik. Maar die strijd is gestreden en simpelweg verloren. Het bleek bij de overheid niet bespreekbaar.” Er zullen zeker effecten zijn op de markt, voorspelt Boutens. “Ja, dat zou heel goed kunnen. Maar vergeet niet dat het hele verhaal daar ook precies voor bedoeld is. VROM wil de verhoudingen verstoren. Of beter gezegd: in een bepaalde richting verstoren. Welke aanpak je daar ook kiest, er zijn altijd merken die er pijn door lijden.”