Van Geel nog niet klaar met roetfilterverplichting

Europa zei nee maar staatssecretaris Van Geel wil het roetfilter toch verplichten per 2007.

Nederland moet via een verkorte beroepsprocedure de weigering van de Europese Commissie aanvechten om de installatie van een roetfilter op alle nieuwe dieselauto’s al vanaf 2007 verplicht te stellen. Van Geel (Milieu) stelt dat vandaag aan de orde in het kabinet. Nederland kreeg begin deze maand geen toestemming van de Europese Commissie. Vervroegde invoering van het roetfilter zou ongelijkheid opleveren met de rest van de Europese Unie die het tegen 2009 verplicht. Verantwoordelijk Eurocommissaris Verheugen (Industrie) zei dat hij ‘met geen mogelijkheid kon accepteren’ dat Nederland eigen regels stelt aan auto’s. De technische eisen aan auto’s zijn in heel Europa gelijk. Van Geel liet toen al weten dat hij het kabinet zou voorleggen daartegen beroep aan te tekenen. Hij wil via een verkorte procedure bereiken dat eind dit jaar al duidelijkheid komt of Nederland zijn zin krijgt, liet hij weten in het Radio 1 Journaal. Dan schuift de verplichte installatie in Nederland wel iets op, verwacht hij. Hoewel installatie van de filters nu nog vrijwillig is, rijden op de Nederlandse wegen steeds meer dieselauto’s met een roetfilter rond. Sinds er sinds vorig jaar juni een subsidieregeling inging, is bijna dertig procent van alle verkochte diesels uitgerust met een door het Rijk gesponsord roetfilter. Van Geel wil het subsidiebedrag voor bestaande diesels optrekken van 400 naar 500 euro, liet hij ook nog weten.

Van Geel nog niet klaar met roetfilterverplichting - Automobielmanagement.nl

Van Geel nog niet klaar met roetfilterverplichting

Europa zei nee maar staatssecretaris Van Geel wil het roetfilter toch verplichten per 2007.

Nederland moet via een verkorte beroepsprocedure de weigering van de Europese Commissie aanvechten om de installatie van een roetfilter op alle nieuwe dieselauto’s al vanaf 2007 verplicht te stellen. Van Geel (Milieu) stelt dat vandaag aan de orde in het kabinet. Nederland kreeg begin deze maand geen toestemming van de Europese Commissie. Vervroegde invoering van het roetfilter zou ongelijkheid opleveren met de rest van de Europese Unie die het tegen 2009 verplicht. Verantwoordelijk Eurocommissaris Verheugen (Industrie) zei dat hij ‘met geen mogelijkheid kon accepteren’ dat Nederland eigen regels stelt aan auto’s. De technische eisen aan auto’s zijn in heel Europa gelijk. Van Geel liet toen al weten dat hij het kabinet zou voorleggen daartegen beroep aan te tekenen. Hij wil via een verkorte procedure bereiken dat eind dit jaar al duidelijkheid komt of Nederland zijn zin krijgt, liet hij weten in het Radio 1 Journaal. Dan schuift de verplichte installatie in Nederland wel iets op, verwacht hij. Hoewel installatie van de filters nu nog vrijwillig is, rijden op de Nederlandse wegen steeds meer dieselauto’s met een roetfilter rond. Sinds er sinds vorig jaar juni een subsidieregeling inging, is bijna dertig procent van alle verkochte diesels uitgerust met een door het Rijk gesponsord roetfilter. Van Geel wil het subsidiebedrag voor bestaande diesels optrekken van 400 naar 500 euro, liet hij ook nog weten.