Van der Harst was topambtenaar van EZ en is nu voorzitter van Transport en Logistiek Nederland. Het projectteam gaat het komend halfjaar mogelijkheden zoeken om de productiecapaciteit van het noodlijdende NedCar beter te benutten door werk voor derde partijen te verrichten. Van der Harst was er wel nadrukkelijk voor gevraagd, aldus zakenweekblad FEM Business. Van der Harst was in de jaren negentig als vertegenwoordiger van EZ commissaris bij Volvo Car/NedCar. Bovendien heeft hij volop ervaring met industriële bedrijven die in zwaar weer verkeren. Hij was nauw betrokken bij de herstart van DAF en de overname van Fokker door Dasa. Van der Harst wil volgens een woordvoerder van TLN niet ingaan op de reden waarom hij de uitnodiging van NedCar heeft afgeslagen. Ook de autofabriek zelf en de vakbonden kunnen geen duidelijkheid geven, hoewel CNV-bestuurder Arthur Bot suggereert dat Van der Harst bang is zijn vingers te branden aan het moeilijke dossier NedCar. De taskforce bestaat nu uit drie man: oud-topman Cor Baan van DAF, vice-president Emiel Henrix van NedCar en Ben Dankbaar, hoogleraar bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dankbaar is een kenner van de autowereld. De werkgroep resulteert uit een overeenkomst tussen de directie van NedCar en de sociale partners na de stakingsacties van april om de continuïteit van de onderneming zeker te stellen en als compensatie van het verlies aan werkgelegenheid door het stopzetten van de productie van de Smart Forfour. NedCar maakt nu nog uitsluitend de Mitsubishi Colt. Het huidige jaarvolume daarvan bedraagt tussen de zeventig- en tachtigduizend units, terwijl de fabriek een technische capaciteit heeft van tweehonderdduizend units bij een tweeploegendienst.