Hoewel de Commissaris Mededinging enige sympathie heeft voor dealers die klagen over dure en strenge standards, ziet zij daarin nou niet direct een rol voor de Commissie. Het is een commercieel punt, vindt zij, tenzij de standards de ‘implementatie verhinderen van maatregelen die de concurrentie moeten bevorderen’ (zoals multi-branding). Een poging om haar te winnen voor de strijd tegen direct sales was ook niet succesvol. Afgelopen maandag sprak eurocommissaris Kroes op een door Cecra (de koepelvereniging van o.a. Bovag) georganiseerd congres over de toekomst van autodistributie. Zij behandelde de onlangs verschenen tussentijdse evaluatie van London Economics. Die evaluatie is door de juridische dienst van Bovag al afgekraakt als "mager en bedroevend"; (zie Automobiel Management nummer 2006-17). Kroes meent dat de concurrentie op het gebied van de verkoop van auto’s is verbeterd. Op het gebied van aftersales toonde Kroes zich tevreden over de toename van het aantal erkend reparateurs en ontevreden over de toegang tot technische informatie. De eurocommissaris meent dat mogelijkheden die de Monti-verordening biedt, nog niet of nauwelijks worden benut op de markt voor reserveonderdelen. Dat de autobranche nog steeds een belangrijke sector is voor de Commissaris Mededinging werd wel duidelijk. Maar waar het in de toekomst heen gaat niet. Tussen de regels door bevatte de speeches en de antwoorden van Kroes en haar ambtenaar Cesarini wat bruikbare informatie. Advocaat Caspar Rutten zal binnenkort nader op het congres ingaan in Automobiel Management.