Norm van 130 g/km is gemiddeld voor alle nieuwe auto’s in EU

De nieuwe norm gaat dus niet om een waarde die per fabrikant gehaald moet worden. Dat is gunstig voor merken met veelverbruikende auto’s.

De milieuministers van de EU zijn het eens over de terugdringing van de CO2-uitstoot van auto’s tot 120 g/km in 2012. De auto-industrie moet voor een gemiddelde van 130 g/km zorgen. Met behulp van de zogenoemde ‘geïntegreerde aanpak’ moeten alternatieve brandstoffen en ‘anders autorijden’ voor de resterende tien gram zorgen. Maar hoe de lasten verdeeld moeten worden over fabrikanten van grote en kleine auto’s is voorlopig onduidelijk. Daar moet de Europese Commissie zich nu mee bezig houden, aldus een van de milieuministers. Er moet rekening worden gehouden met ‘eerlijke concurrentievoorwaarden’ voor alle betrokken merken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Norm van 130 g/km is gemiddeld voor alle nieuwe auto’s in EU - Automobielmanagement.nl

Norm van 130 g/km is gemiddeld voor alle nieuwe auto’s in EU

De nieuwe norm gaat dus niet om een waarde die per fabrikant gehaald moet worden. Dat is gunstig voor merken met veelverbruikende auto’s.

De milieuministers van de EU zijn het eens over de terugdringing van de CO2-uitstoot van auto’s tot 120 g/km in 2012. De auto-industrie moet voor een gemiddelde van 130 g/km zorgen. Met behulp van de zogenoemde ‘geïntegreerde aanpak’ moeten alternatieve brandstoffen en ‘anders autorijden’ voor de resterende tien gram zorgen. Maar hoe de lasten verdeeld moeten worden over fabrikanten van grote en kleine auto’s is voorlopig onduidelijk. Daar moet de Europese Commissie zich nu mee bezig houden, aldus een van de milieuministers. Er moet rekening worden gehouden met ‘eerlijke concurrentievoorwaarden’ voor alle betrokken merken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding