De piepkleine plaatjes (0,5 millimeter) kunnen in een spuitbus worden gestopt en zo verneveld worden over alle onderdelen van een auto. De dots spoelen tijdens een wasbeurt niet van de auto. Met een blauwe lamp en een vergrootglas zijn de plaatjes op te sporen. In Australië en Nieuw-Zeeland is gebleken dat auto’s met een sticker waarop staat dat de auto een microdotbehandeling heeft ondergaan, veel minder vaak gestolen worden, aldus VVD-europarlementariër Jeanine Hennis in Het Financieele Dagblad. Zij wil daarom dat de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, gaat bekijken of de auto-industrie niet verplicht kan worden om elke nieuwe auto te besproeien met microdots. Omdat de dots worden verspreid over alle onderdelen van de auto, wordt het voor dieven ook gevaarlijk om een auto te stelen voor de onderdelen. De benodigde spuitbus kost negentig euro. De schade in Europa als gevolg van (georganiseerde) autodiefstal wordt geschat op vijftien miljard euro per jaar. Veel diefstallen kunnen niet worden opgehelderd door gebrekkige identificatietechnieken