Op de officiële start van de IAA op 13 september zei Merkel de Duitse autofabrikanten rugdekking te zullen geven in de ’strijd’ inzake de maatregelen met betrekking tot de uitstoot van CO2. De Duitse industrie zou haar steun nodig hebben op het gebied van een ‘eerlijke’ verdeling van de eisen over de verschillende voertuigklassen. Zij ziet goede kansen tot ‘verstandige regelingen’ te komen, aldus het Duitse vakblad AutomobilWoche. De EU wil het vlootgemiddelde, dus de gemiddelde uitstoot van CO2 van alle nieuwe auto’s die een fabrikant produceert, onder de 120 gram per kilometer hebben in 2012. Vooral de Duitse premiummerken zoals Porsche, Audi en Mercedes, die krachtige en zware auto’s bouwen, willen minder zware normen voor hun dikke auto’s. Maar hoe het allemaal gaat uiteindelijk gaat uitpakken, is nu nog volledig open. Tegelijkertijd vroeg Merkel de autofabrikanten ook ‘aan alle kanten van de auto’ te zoeken naar mogelijkheden de uitstoot van CO2 te verminderen. Tijdens de rondgang interesseerde Merkel zich in het bijzonder voor het brandstofverbruik van de nieuwe auto’s en voor hybride technieken. Volgens Merkel is er geen andere mogelijkheid dan de klimaatverandering onder ogen te zien en passende maatregelen te nemen.