Kabinet bant suv’s maar juicht over Outlander

Doet de regering suv’s in de ban? In een commentaar in NRC laat redacteur Philip de Witt Wijnen zien dat het kabinet Balkenende IV aan de andere kant gemakkelijk zijn milieuprincipes laat varen.

Het gaat over de overheveling door Mitsubishi van de productie van de Outlander naar NedCar. Daarmee is sluiting van de grootste autofabriek van het land met onbepaalde tijd uitgesteld. Door de assemblage van dertigduizend nieuwe auto’s per jaar zijn de banen voor de 1450 werknemers in Born en omgeving voorlopig gered. Minister Maria van der Hoeven van EZ, zelf een Limburgse, bemiddelde op de achtergrond zelfs over de reorganisatieplannen van Mitsubishi. Vorig jaar was de ondergang van NedCar nabij toen DaimlerChrysler de fabricage van de niet goed verkopende Smart ForFour stopzette. En het einde van de Colt was al in zicht. Sindsdien is het aantal werknemers gehalveerd. De suv Outlander wordt dus met open armen ontvangen door een kabinet, dat vorige week in de Miljoenennota met nadruk bevestigde het gebruik van benzine slurpende bakbeesten op wielen te ontmoedigen. Dieselauto’s krijgen een extra CO2-toeslag opgelegd van uiteindelijk vier cent per liter, en de bpm-heffing gaat omhoog. Wie een suv van de zaak rijdt, krijgt een hogere fiscale bijtelling voor de kiezen. Tot slot krijgen gemeenten de mogelijkheid om voor grote auto’s de parkeertarieven te verhogen. Een aantal steden heeft al laten weten dit te gaan doen. Het Grote Rijden zit in de ban bij deze regering, concludeert De Witt Wijnen. Maar als de werkgelegenheid in het geding is, laat het kabinet even gemakkelijk zijn groene principes weer varen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kabinet bant suv’s maar juicht over Outlander - Automobielmanagement.nl

Kabinet bant suv’s maar juicht over Outlander

Doet de regering suv’s in de ban? In een commentaar in NRC laat redacteur Philip de Witt Wijnen zien dat het kabinet Balkenende IV aan de andere kant gemakkelijk zijn milieuprincipes laat varen.

Het gaat over de overheveling door Mitsubishi van de productie van de Outlander naar NedCar. Daarmee is sluiting van de grootste autofabriek van het land met onbepaalde tijd uitgesteld. Door de assemblage van dertigduizend nieuwe auto’s per jaar zijn de banen voor de 1450 werknemers in Born en omgeving voorlopig gered. Minister Maria van der Hoeven van EZ, zelf een Limburgse, bemiddelde op de achtergrond zelfs over de reorganisatieplannen van Mitsubishi. Vorig jaar was de ondergang van NedCar nabij toen DaimlerChrysler de fabricage van de niet goed verkopende Smart ForFour stopzette. En het einde van de Colt was al in zicht. Sindsdien is het aantal werknemers gehalveerd. De suv Outlander wordt dus met open armen ontvangen door een kabinet, dat vorige week in de Miljoenennota met nadruk bevestigde het gebruik van benzine slurpende bakbeesten op wielen te ontmoedigen. Dieselauto’s krijgen een extra CO2-toeslag opgelegd van uiteindelijk vier cent per liter, en de bpm-heffing gaat omhoog. Wie een suv van de zaak rijdt, krijgt een hogere fiscale bijtelling voor de kiezen. Tot slot krijgen gemeenten de mogelijkheid om voor grote auto’s de parkeertarieven te verhogen. Een aantal steden heeft al laten weten dit te gaan doen. Het Grote Rijden zit in de ban bij deze regering, concludeert De Witt Wijnen. Maar als de werkgelegenheid in het geding is, laat het kabinet even gemakkelijk zijn groene principes weer varen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding