Goedkoopste auto ter wereld heet Tata Nano

De auto van honderdduizend roepies (één lakh) of 1600 euro die Ratan Tata altijd wilde, is gepresenteerd op de autoshow van New Delhi. De Nano moet het gat vullen tussen de motorfiets en de conventionele kleine auto.

Met een prijs van krap 1600 euro is de lang aangekondigde People’s Car van het Indiase Tata de nieuwe auto voor het volk. Vandaag (10 jaunari) wordt de Tata Nano officieel gelanceerd. Het is de goedkoopste auto ter wereld. Auto’s zijn veiliger dan tweewielers, verklaart de Indiase multimiljardair Ratan Tata de reden waarom hij de goedkoopste auto ter wereld bouwt. ‘Ik hoop een bijdrage te leveren aan een veiliger leven’, zegt Tata op zijn website. Met het 2500 dollar kostende budgetautootje mikt de 70-jarige Indiase zakenman in zijn vaderland op een potentiële doelgroep van acht miljoen kopers die zich nu nog op ronkende tweewielers verplaatsen. De Nano ofwel People’s Car – zoals Tata hem liefkozend doopte – wordt vandaag gelanceerd op de Indian Auto Show in New Delhi. People’s Car heeft vier deuren, een wielbasis van 2,20 meter en een keuze uit zowel benzine- als dieselmotoren. Daarbij zou het gaan om relatief zuinige (1 liter op 25 km) tweecilindermotoren met een inhoud van respectievelijk 660 en 700 cc. Dat levert een vermogen van zo’n dertig tot zeventig pk.De auto heeft geen radio, geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen en slechts één ruitenwisser. Verder is de vering te vergelijken met die van automodellen uit de jaren zestig. De bestuurder van de People’s Car heeft alleen een niet-digitale kilometerteller, benzinemeter en olielampje om op te letten. Ondanks het ontbreken van luxe kijken vele potentiële Indiase klanten al tijden reikhalzend uit naar de auto. Tata denkt op jaarbasis één miljoen auto’s te gaan produceren maar gaat voorlopig 250 duizend Nano’s per jaar voor de nationale markt bouwen in een nieuwe fabriek in West-Bengalen. Het budgetkarretje leidde bij de Indiase Nobelprijswinnaar R. K. Pachauri, die leiding gaf aan de onderzoekscommissie naar klimaatverandering van de Verenigde Naties, tot grote bezorgdheid, zo liet hij weten in een grote Indiase zakenkrant. ‘We worden hier nu ook steeds meer afhankelijk van auto’s. En over de komst van deze auto heb ik nachtmerries.’ Tata stelt dat het ding niet méér vervuilt dan een motorfiets. Bovag verwacht niet dat de Nano op de weg zal komen in Nederland omdat het autootje uit India vermoedelijk niet voldoet aan de Nederlandse veiligheidseisen. Het voertuig is ontdaan van alle extra’s en volgens Bovag zal het niet in Nederland worden toegelaten want nieuwe auto’s moeten ABS en airbags hebben en die kosten al meer dan duizend euro. Maar RDW spreekt dat tegen. “ABS en airbags zijn geen vereisten”, zegt woordvoerder Hans van Geenhuizen tegen DePers.nl. “Oudere auto’s hebben dat ook niet en die rijden nog gewoon rond. Je weet als bestuurder alleen wel dat je in een minder veilige auto stapt.” Van Geenhuizen ziet vooralsnog geen belemmeringen voor de komst van Nano in Nederland. “Als hij een Europese typegoedkeuring krijgt kan dat. In Europa gelden dezelfde normen. Dus als de Tata in Duitsland wordt goedgekeurd, moet Nederland hem ook toelaten.” Zie http://cars.tatamotors.com/tatamotors/index.aspx.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Goedkoopste auto ter wereld heet Tata Nano - Automobielmanagement.nl

Goedkoopste auto ter wereld heet Tata Nano

De auto van honderdduizend roepies (één lakh) of 1600 euro die Ratan Tata altijd wilde, is gepresenteerd op de autoshow van New Delhi. De Nano moet het gat vullen tussen de motorfiets en de conventionele kleine auto.

Met een prijs van krap 1600 euro is de lang aangekondigde People’s Car van het Indiase Tata de nieuwe auto voor het volk. Vandaag (10 jaunari) wordt de Tata Nano officieel gelanceerd. Het is de goedkoopste auto ter wereld. Auto’s zijn veiliger dan tweewielers, verklaart de Indiase multimiljardair Ratan Tata de reden waarom hij de goedkoopste auto ter wereld bouwt. ‘Ik hoop een bijdrage te leveren aan een veiliger leven’, zegt Tata op zijn website. Met het 2500 dollar kostende budgetautootje mikt de 70-jarige Indiase zakenman in zijn vaderland op een potentiële doelgroep van acht miljoen kopers die zich nu nog op ronkende tweewielers verplaatsen. De Nano ofwel People’s Car – zoals Tata hem liefkozend doopte – wordt vandaag gelanceerd op de Indian Auto Show in New Delhi. People’s Car heeft vier deuren, een wielbasis van 2,20 meter en een keuze uit zowel benzine- als dieselmotoren. Daarbij zou het gaan om relatief zuinige (1 liter op 25 km) tweecilindermotoren met een inhoud van respectievelijk 660 en 700 cc. Dat levert een vermogen van zo’n dertig tot zeventig pk.De auto heeft geen radio, geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen en slechts één ruitenwisser. Verder is de vering te vergelijken met die van automodellen uit de jaren zestig. De bestuurder van de People’s Car heeft alleen een niet-digitale kilometerteller, benzinemeter en olielampje om op te letten. Ondanks het ontbreken van luxe kijken vele potentiële Indiase klanten al tijden reikhalzend uit naar de auto. Tata denkt op jaarbasis één miljoen auto’s te gaan produceren maar gaat voorlopig 250 duizend Nano’s per jaar voor de nationale markt bouwen in een nieuwe fabriek in West-Bengalen. Het budgetkarretje leidde bij de Indiase Nobelprijswinnaar R. K. Pachauri, die leiding gaf aan de onderzoekscommissie naar klimaatverandering van de Verenigde Naties, tot grote bezorgdheid, zo liet hij weten in een grote Indiase zakenkrant. ‘We worden hier nu ook steeds meer afhankelijk van auto’s. En over de komst van deze auto heb ik nachtmerries.’ Tata stelt dat het ding niet méér vervuilt dan een motorfiets. Bovag verwacht niet dat de Nano op de weg zal komen in Nederland omdat het autootje uit India vermoedelijk niet voldoet aan de Nederlandse veiligheidseisen. Het voertuig is ontdaan van alle extra’s en volgens Bovag zal het niet in Nederland worden toegelaten want nieuwe auto’s moeten ABS en airbags hebben en die kosten al meer dan duizend euro. Maar RDW spreekt dat tegen. “ABS en airbags zijn geen vereisten”, zegt woordvoerder Hans van Geenhuizen tegen DePers.nl. “Oudere auto’s hebben dat ook niet en die rijden nog gewoon rond. Je weet als bestuurder alleen wel dat je in een minder veilige auto stapt.” Van Geenhuizen ziet vooralsnog geen belemmeringen voor de komst van Nano in Nederland. “Als hij een Europese typegoedkeuring krijgt kan dat. In Europa gelden dezelfde normen. Dus als de Tata in Duitsland wordt goedgekeurd, moet Nederland hem ook toelaten.” Zie http://cars.tatamotors.com/tatamotors/index.aspx.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding