“De ideeën van de staatssecretaris van Financiën over het omzetten van de BPM in een CO2-belasting zijn voor ons nieuw”, aldus Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging. Koos Burgman, algemeen directeur Bovag, voegt daar aan toe: “De aankondiging van de staatssecretaris dat de BPM erg ingewikkeld is geworden door de slurp- en roettax delen wij volledig. En dat de staatssecretaris van de Tweede Kamer snel met een visie moet komen op vergroening van de autobelastingen is ons bekend. Daar praten we als Bovag en RAI Vereniging ook al over mee.” In de aanloop naar een prijs per gereden kilometer – gebaseerd op tijd, plaats en milieukenmerken – vinden beide brancheorganisaties ingrijpende structuurwijzigingen in de BPM te veel van het goede. Overigens willen Bovag en RAI Vereniging graag met de staatssecretaris praten over ‘vergroenen’ van de autobelastingen. Dat daarin relaties worden gelegd naar de verlaging van de uitstoot van CO2 lijkt logisch. Beide verenigingen willen echter meer; een duidelijk plan over hoe de staatssecretaris denkt om te gaan met de autobelastingen op de langere termijn. Een helder afbouwschema van de BPM moet daar deel van uitmaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding